iTunes / Rythmbox Musik streamer fra server.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
ABDK
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. sep 2009, 12:15
IRC nickname: ABDK
Geografisk sted: KBH

iTunes / Rythmbox Musik streamer fra server.

Indlægaf ABDK » 15. okt 2010, 05:02

Jeg har en ca 5 år gamel laptop stående med min musik-samling på.
Da jeg har 2 laptops, kæsten har 1 laptop og jeg har min workstation, måtte jeg finde en effektiv måde at dele musikken ud på over LAN.

Jeg fandt programmet Firefly og måtte prøve det.
Det kører fantastisk på min Rythmbox og skulle efter sigende også virke til iTunes. Jeg kunne dog ikke få det til at virke i Amarok, så hvis nogen af jer prøver og får det til at virke med Amarok er jeg meget interesseret i hvordan:-)

Nok pre-talk. Her er guiden:

Kode: Vælg alt

apt-get install mt-daapd


Nu skal konfigurations-filen redigeres så den passer til vores behov.
brug din favorit tekst-editor (gedit / kate / vi / nano) og åbn /etc/mt-daapd.conf som root eller brug sudo.

Er du ikke bekendt med .conf filer, så er dette en rigtig god og forholdvis blid start på det. Og bruger du linux meget, lover jeg dig, at det ikke bliver sidste gang du støder på en .conf :-)

Det første vigtige vi støder på er port-nummer. Den står som std. til 3689. Mit råd er, at lade den port forblive uændret.

Det næste vi støder på er admin-password'et.
admin_pw = mt-daapd

Jeg har ikke ændret password, men gør det endelig. mt-daapd skal bare erstattes med dit pasword.

Det næste vigtige punkt er "mp3_dir (required)"
Her skal vi altså skrive stien til vores musik-bibliotek.
et eksempel til Ubuntu kunne være
mp3_dir = /home/ABDK/Music


Næste punkt er servername.
Du kan kalde serveren hvad du nu lyster. I mit tilfælde ser det sådan ud:
servername = Music Server


som std. er password for at lytte til den streamede musik slået fra, men skulle man af en eller anden grund ønske sin musik-samling privat kan man fjerne # fra punktet #password = mp3, og udskifte "MP3" med sit eget kodeord.

Gem og luk filen.
Vi skal nu til web-interfacet. Mange terminal-programmer har idag en lokal hjemmeside hvor man kan sætte indstillinger med mere. (Sagt på en pædagogisk måde).
Man tilgår web-interfacet ved at skrive IPen på serveren efterfulgt af :3689
(Ip kan findes ved at skrive ifconfig i terminalen.) I mit tilfælde er det:
192.168.0.16:3689


Username skal bare være blankt, og password er det tidligere omtalte.
Web-interfacet er ret ligetil, og det eneste man egentlig behøver umiddelbart er, at vælge "Start Full Scan".

Her er lige et screen-shot fra mit web-interface:
Billede

Og her er så screenshot fra Rythmbox, som du finder i "Applications -> Sound and Video -> Rythmbox"
Billede

Altså, den nederste "Music server" (som jeg har forsøgt at markere så flot som muligt :-P )

//ABDK

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove windows

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: iTunes / Rythmbox Musik streamer fra server.

Indlægaf zob » 15. okt 2010, 09:34

Tak for den!

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster