MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf thomasjohansen » 5. okt 2010, 18:47

MiniGuide til at lave sådan en monokrom stilren genvejmenu (menuen i bunden af billedet):

Billede




Indledning (kan springes over)
Jeg har i lang tid haft en fin Mac lignende docky menu i bunden. Men selvom denne, har jeg haft mine faste genveje i toppanelet og har ikke rigtig kunnet vænne mig fra at bruge Docky'en.
Forleden så jeg så et supert lækkert genvejpanel på en screenshot jeg simpelthen måtte kopiere.

Man kunne lave denne med docky og andre dock programmer, men da den jo er i monokrom ser det forkert ud at andre åbne programmer ligger sig sammen med disse.
Derfor har jeg bare brugt et standard gnome panel i bunden.



MiniGuide

1. Hent en samling monokrom ikoner her: http://brsev.deviantart.com/art/Token-128429570

2. pak dem ud i en mappe på skrivebordet, så de er let tilgængelige. Der er to temaer i ikonerne, en lys og en mørk, jeg har brugt den mørke, da det giver såden en forsænket effekt.

3. opret en mappe på skrivebordet.

4. kopier genveje af de programmer du ønsker at have, over i den nye mappe. Dette kan gøres ved at trække et program ikon fra hovedmenuen og ned i mappen.

5. Højreklik på en af de nye genveje og vælg egenskaber.

6. åben mappen med de monokrom ikoner du hentede fra internettet.

7. Træk det ønskede ikon over på genvejens ikon i egenskab dialogen og du har på denne måde givet din genvej et nyt ikon. Denne fremgangs metode gentages for alle genvejene.

8. opret et nyt panel, ved at højreklikke på dit andet panel og vælge tilføj nyt panel. Hvis du ligesom mig har panelet i toppen, kommer det et nyt i bunden.

9. højreklik på dette og vælg tilpas.
Her kan du f.eks.:
- Gøre det gennemsigtigt
- ændre størrelsen til eks. 48

10. Træk nu de nye genveje fra din mappe ned på denne og du får en fin stilren genvejsmenu, der ikke bliver forstyrret af andre åbne programmer mv.



Evt. problemer:
Da jeg bruger compiz, har jeg skygger på mine vinduer, men det dur ikke med sammen med et 100% transparent panel, så dette måtte jeg slå fra med compiz- manager under windows decorations.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf OldFart » 5. okt 2010, 19:32

thomasjohansen skrev:MiniGuide til at lave sådan en monokrom stilren genvejmenu (menuen i bunden af billedet):

Billede




Indledning (kan springes over)
Jeg har i lang tid haft en fin Mac lignende docky menu i bunden. Men selvom denne, har jeg haft mine faste genveje i toppanelet og har ikke rigtig kunnet vænne mig fra at bruge Docky'en.
Forleden så jeg så et supert lækkert genvejpanel på en screenshot jeg simpelthen måtte kopiere.

Man kunne lave denne med docky og andre dock programmer, men da den jo er i monokrom ser det forkert ud at andre åbne programmer ligger sig sammen med disse.
Derfor har jeg bare brugt et standard gnome panel i bunden.



MiniGuide

1. Hent en samling monokrom ikoner her: http://brsev.deviantart.com/art/Token-128429570

2. pak dem ud i en mappe på skrivebordet, så de er let tilgængelige. Der er to temaer i ikonerne, en lys og en mørk, jeg har brugt den mørke, da det giver såden en forsænket effekt.

3. opret en mappe på skrivebordet.

4. kopier genveje af de programmer du ønsker at have, over i den nye mappe. Dette kan gøres ved at trække et program ikon fra hovedmenuen og ned i mappen.

5. Højreklik på en af de nye genveje og vælg egenskaber.

6. åben mappen med de monokrom ikoner du hentede fra internettet.

7. Træk det ønskede ikon over på genvejens ikon i egenskab dialogen og du har på denne måde givet din genvej et nyt ikon. Denne fremgangs metode gentages for alle genvejene.

8. opret et nyt panel, ved at højreklikke på dit andet panel og vælge tilføj nyt panel. Hvis du ligesom mig har panelet i toppen, kommer det et nyt i bunden.

9. højreklik på dette og vælg tilpas.
Her kan du f.eks.:
- Gøre det gennemsigtigt
- ændre størrelsen til eks. 48

10. Træk nu de nye genveje fra din mappe ned på denne og du får en fin stilren genvejsmenu, der ikke bliver forstyrret af andre åbne programmer mv.



Evt. problemer:
Da jeg bruger compiz, har jeg skygger på mine vinduer, men det dur ikke med sammen med et 100% transparent panel, så dette måtte jeg slå fra med compiz- manager under windows decorations.


TopDollar :D
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

zerben

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf zerben » 6. okt 2010, 11:35

Hej.Hvordan har du lavet det panel i højre side på dit skrivebord?

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf thomasjohansen » 6. okt 2010, 13:07

Programmet der er brugt er conky.

Den opsætning jeg har til conky, er en modificeret én jeg fandt på nettet engang.
Jeg er ikke på min maskine pt, men uploader den gerne senere.

Og hvis du vil bruge den kræver den nok lidt tilpasning i dens konfigurations fil, bla med overskriften og temparaturerne.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf thomasjohansen » 6. okt 2010, 13:26

Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf thomasjohansen » 6. okt 2010, 17:43

forudsat at du har installeret conky.
Selve temperatur delen er meget specifik, med forskellige sensor opsætninger, så denne bør du undlade.

Her er koden til mit conky panel (/etc/conky/conky.conf):

Kode: Vælg alt

# Use Xft?
use_xft yes
xftfont DejaVu Sans:size=8
xftalpha 0.8
text_buffer_size 2048

# Update interval in seconds
update_interval 1

# This is the number of times Conky will update before quitting.
# Set to zero to run forever.
total_run_times 0

# Create own window instead of using desktop (required in nautilus)
own_window yes
own_window_transparent yes
own_window_type override
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager

# Use double buffering (reduces flicker, may not work for everyone)
double_buffer yes

# Minimum size of text area
minimum_size 190
maximum_width 210

# Draw shades?
draw_shades no

# Draw outlines?
draw_outline no

# Draw borders around text
draw_borders no

# Stippled borders?
stippled_borders 0

# border margins
border_margin 5

# border width
border_width 1

# Default colors and also border colors
default_color ffffff
#default_shade_color 938c81
#default_outline_color 938c81
own_window_colour 938c81

# Text alignment, other possible values are commented
#alignment top_left
alignment top_right
#alignment bottom_left
#alignment bottom_right

# Gap between borders of screen and text
# same thing as passing -x at command line
gap_x 35
gap_y 55

# Subtract file system buffers from used memory?
no_buffers yes

# set to yes if you want all text to be in uppercase
uppercase no

# number of cpu samples to average
# set to 1 to disable averaging
cpu_avg_samples 2

# number of net samples to average
# set to 1 to disable averaging
net_avg_samples 2

# Force UTF8? note that UTF8 support required XFT
override_utf8_locale yes

# Add spaces to keep things from moving about?  This only affects certain objects.
use_spacer none

#If you want a Gmail notify, put the this parameter after the line "${font PizzaDude Bullets:size=14}b${font}   Public Ip: $alignr${execi 1 ~/.conky/.scripts/ip.sh}" in all 3 cases, whithout "#" and replace user password.
#${voffset 4}${font FreeSans:size=14}@${font}${execpi 300 python ~/.conky/.scripts/gmail_parser.py user password 3}

TEXT
Ubuntu 10.10 RC 64bit ${hr 2}
${font OpenLogos:size=16}u${font}   Kernel:  ${alignr}${kernel}
${font StyleBats:size=16}A${font}   CPU1: ${cpu cpu0}% ${alignr}${cpubar 8,60 cpu0}
${font StyleBats:size=16}A${font}   CPU2: ${cpu cpu1}% ${alignr}${cpubar 8,60 cpu1}
${font StyleBats:size=16}A${font}   CPU3: ${cpu cpu2}% ${alignr}${cpubar 8,60 cpu2}
${font StyleBats:size=16}A${font}   CPU4: ${cpu cpu3}% ${alignr}${cpubar 8,60 cpu3}
${font StyleBats:size=16}g${font}   RAM:  $memperc% ${alignr}${membar 8,60}
${font StyleBats:size=16}j${font}   SWAP: $swapperc% ${alignr}${swapbar 8,60}
${font StyleBats:size=16}q${font}   Oppetid: ${alignr}${uptime}

Dato ${hr 2}
            ${font Arial Black:size=26}${time %H:%M}${font}
${alignc}${time %A %d/%m %Y}

Harddisk ${hr 2}
${font PizzaDude Bullets:size=14}g${font}   Root:
${fs_used /}/${fs_size /} $alignr${fs_bar 8,60 /}
${font PizzaDude Bullets:size=14}g${font}   Home:
${fs_free /home}/${fs_size /home} $alignr${fs_bar 8,60 /home}
${font PizzaDude Bullets:size=14}g${font}   Extra:
${fs_free /media/Extra}/${fs_size /media/Extra} $alignr${fs_bar 8,60 /media/Extra}

Netværk ${hr 2}
${if_existing /proc/net/route eth0}
${voffset -6}${font PizzaDude Bullets:size=14}v${font}   Op: ${upspeed eth0} kb/s $alignr${upspeedgraph eth0 8,60 FFFFFF FFFFFF}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}r${font}   Ned: ${downspeed eth0} kb/s $alignr${downspeedgraph eth0 8,60 FFFFFF FFFFFF}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}N${font}   Sendt: $alignr${totalup eth0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}T${font}   Hentet: $alignr${totaldown eth0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}a${font}   Lokal Ip: $alignr${addr eth0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}b${font}   Offentlig Ip: $alignr${execi 1 ~/.conky/.scripts/ip.sh}
${else}${if_existing /proc/net/route wlan0}
${voffset -6}${font PizzaDude Bullets:size=14}v${font}   Op: ${upspeed wlan0} kb/s $alignr${upspeedgraph wlan0 8,60 F57900 FCAF3E}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}r${font}   Ned: ${downspeed wlan0} kb/s $alignr${downspeedgraph wlan0 8,60 F57900 FCAF3E}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}N${font}   Sendt: $alignr${totalup wlan0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}T${font}   Hentet: $alignr${totaldown wlan0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}Z${font}   Signal: ${wireless_link_qual wlan0}% $alignr${wireless_link_bar 8,60 wlan0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}a${font}   Lokal Ip: $alignr${addr wlan0}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}b${font}   Offentlig Ip: $alignr${execi 1 ~/.conky/.scripts/ip.sh}
${endif}${else}${if_existing /proc/net/route eth1}
${voffset -6}${font PizzaDude Bullets:size=14}v${font}   Op: ${upspeed eth1} kb/s $alignr${upspeedgraph eth1 8,60 F57900 FCAF3E}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}r${font}   Ned: ${downspeed eth1} kb/s $alignr${downspeedgraph eth1 8,60 F57900 FCAF3E}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}N${font}   Sendt: $alignr${totalup eth1}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}T${font}   Hentet: $alignr${totaldown eth1}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}a${font}   Lokal Ip: $alignr${addr eth1}
${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=14}b${font}   Offentlig Ip: $alignr${execi 1 ~/.conky/.scripts/ip.sh}
${endif}${else}
${font PizzaDude Bullets:size=14}4${font}   Network Unavailable
${endif}
Vejret ${hr 2}
${if_existing /proc/net/route wlan0}
${voffset -14}${alignr 43}${font Weather:size=46}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WF}${font}
${voffset -52}${font Arial Black:size=26}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HT}${font}

${voffset 0}Vind: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WS}
${voffset 0}Fugtighed: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HM}
${else}${if_existing /proc/net/route eth0}
${voffset -14}${alignr 43}${font Weather:size=46}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WF}${font}
${voffset -52}${font Arial Black:size=26}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HT}${font}

${voffset 0}Vind: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WS}
${voffset 0}Fugtighed: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HM}
${endif}${else}${if_existing /proc/net/route eth1}
${voffset -14}${alignr 43}${font Weather:size=46}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WF}${font}
${voffset -52}${font Arial Black:size=26}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HT}${font}

${voffset 0}Vind: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=WS}
${voffset 0}Fugtighed: ${alignr}${execi 600 python ~/.conky/.scripts/conkyForecast.py --location=DAXX0022 --datatype=HM}
${endif}${else}
${font PizzaDude Bullets:size=14}4${font}   Weather Unavailable
${endif}

Temperatur ${hr 2}
CPU $alignr${execi 60 sensors | grep CPUc | cut -c15-16}°C
PSU $alignr${execi 60 sensors | grep System | cut -c15-16}°C
CPU Fan $alignr${execi 1 sensors | grep "CPU Fan" | cut -c13-21}
PSU Fan $alignr${execi 1 sensors | grep "PSU Fan" | cut -c13-21}
Harddisk $alignr${hddtemp /dev/sda}°C
ATI Radeon 4850 GPU$alignr${execi 60 aticonfig --adapter=0 --od-gettemperature | grep Temperature | cut -c37-38}°C
ATI Radeon 4850 FAN$alignr${execi 60 aticonfig --pplib-cmd "get fanspeed 0" | grep Result | cut -c20-22}
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

ABDK
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. sep 2009, 12:15
IRC nickname: ABDK
Geografisk sted: KBH

Re: MiniGuide: Lækker stilren dæmpet monokrom genvejsmenu

Indlægaf ABDK » 12. okt 2010, 01:38

Jeg siger ihvertfald mange tak for din conky.conf..
Jeg fik lige vejr, Public-ip og temperatur kommenteret ud..

Kom endelig med flere af den slags guides, da jeg konstant leder efter nye måder at pimpe mit GNOME på :-)

//ABDK


Edit: Jeg vil da lige vise mit resultat :-D
Jeg er selv imponeret over hvor let og fantastisk det er..

Billede

Klik for stort :-)

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove windows

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster