Postgresql

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
exray
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. aug 2010, 21:50
IRC nickname: exray

Postgresql

Indlægaf exray » 14. aug 2010, 22:06

Jeg har lige installeret ubuntu og det fungerer fint.
Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg installerer postgresql. Jeg har tidligere arbejdet med mysql apache og php.
Kan man på nogen måde få adgang til databasen når den er installeret ligesom med mysql ? :?:

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Postgresql

Indlægaf lath » 14. aug 2010, 23:06

exray skrev:Jeg har lige installeret ubuntu og det fungerer fint.
Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg installerer postgresql. Jeg har tidligere arbejdet med mysql apache og php.


Før du går igang:
Du skal muligvis ind i Softwarekilder (System > Administration menuen) for at tilføje flere softwarekilder.

Du kan bruge pakkesystemets Synaptic program (System > Administration menuen).

Marker en pakke til installation. Når du er færdig med at markere alle de pakker du vil installere, så trykker du på Anvend knappen.

exray skrev:Kan man på nogen måde få adgang til databasen når den er installeret ligesom med mysql ? :?:


Mit bedste råd er en søgning blandt pakkesystemets 28.000+ pakker.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

exray
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. aug 2010, 21:50
IRC nickname: exray

Re: Postgresql

Indlægaf exray » 15. aug 2010, 07:49

Nu har jeg gennemført installationen. Men hvor finder jeg systemet postgresql?
Jeg har installeret frontend til DB.

/jonna

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Postgresql

Indlægaf lath » 15. aug 2010, 14:19

exray skrev:Nu har jeg gennemført installationen. Men hvor finder jeg systemet postgresql?
Jeg har installeret frontend til DB.

/jonna


postgresql er en daemon (UNIX terminologi for en service, som ikke kan kommunikere med hverken en grafisk brugergrænseflade, eller en tekstterminal).

Du bruger et hjælpeprogram (det du kalder en frontend) til at kommunikere med database daemon.

Skal du bruge proces id (PID) på et program, kan du få det således:

Kode: Vælg alt

ps -A | grep programnavn

fra en Terminal. Erstat med programnavn med et mønster der svarer til programmet de er ude på at få at vide noget om, f.eks p*sql.
Skriver den ikke noget så kører programmet der har et navn der svarer til dit mønster ikke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Postgresql

Indlægaf Warhawk » 15. aug 2010, 14:29

Hejsa,

Som lath skriver skal du bruge en frontend. Der er flere at vælge imellem. Jeg bruger Glom som frontend, da jeg synes at der er gode funktioner som passer godt til mig. Der har jeg fået lavet nogle fine databaser og jeg må sige at PostgreSQL kører utrolig hurtigt og stabilt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster