ubuntu 10.04

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 19. apr 2010, 00:32

jeg har lavet et script til ubuntu 10.04 der indeholder en hulens masse. scriptet kan findes på scripts.linux.dk

lige nu ligger det i beta sektionen, men inden en uge skulle det gerne ryge ud i "det offentlige"
jeg tænker at mange af jer der kører med 10.04 evt kunne prøve det af og så evt give input om hvad i altid gør ved ny install, og om i har mangler eller eventuelle forbedringer i scriptet.

ideen er ikke at det skal erstatte guiden på freedomnotbear men evt være et shortcut for hr og fru jensen når nu 10.04 kommer ud om 10 dage
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf elkoger » 19. apr 2010, 09:01

Det er et rigtigt fint script du har lavet :)
Personligt er jeg træt af at skulle taste password efter standby, se eventuelt her
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 19. apr 2010, 11:15

elkoger skrev:Det er et rigtigt fint script du har lavet :)
Personligt er jeg træt af at skulle taste password efter standby, se eventuelt her

det kan jeg sagtens tilføje en option til, jeg skal bare vide præcis hvad du gør for at slå det fra.
så hvis du poster så nøjagtigt som muligt hvad du gør så skal jeg nok scripte det og indføre det i scriptet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf Claus Henriksen » 19. apr 2010, 16:57

Nice ;-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf Nordsig » 19. apr 2010, 21:24

Et script hvor det grafiske gejl (roterende kuber mm.) kan installeres ville da være kærkommen. Blot for at gøre blæreværdien lidt højere
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 19. apr 2010, 21:28

Nordsig skrev:Et script hvor det grafiske gejl (roterende kuber mm.) kan installeres ville da være kærkommen. Blot for at gøre blæreværdien lidt højere

well en del af scriptet installerer compiz config settingsmanager eller hvad det er den hedder hvor disse ting jo kan sættes op.
et script der installerer og konfigurerer kuben automatisk vil være et andet og seperat script, men du kan da logge ind på siden og foreslå et sådant.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf elkoger » 20. apr 2010, 13:00

soundpartner skrev:
elkoger skrev:Det er et rigtigt fint script du har lavet :)
Personligt er jeg træt af at skulle taste password efter standby, se eventuelt her

det kan jeg sagtens tilføje en option til, jeg skal bare vide præcis hvad du gør for at slå det fra.
så hvis du poster så nøjagtigt som muligt hvad du gør så skal jeg nok scripte det og indføre det i scriptet


Jeg plejer at gøre følgenedene:
[Alt]+[F2]

Kode: Vælg alt

gconf-editor

Navigere hen til: apps -> gnome-power-manager -> lock og fjerner flugeben ved "suspend" og "hibernate"
Mvh Simon

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 20. apr 2010, 16:23

elkoger skrev:
soundpartner skrev:
elkoger skrev:Det er et rigtigt fint script du har lavet :)
Personligt er jeg træt af at skulle taste password efter standby, se eventuelt her

det kan jeg sagtens tilføje en option til, jeg skal bare vide præcis hvad du gør for at slå det fra.
så hvis du poster så nøjagtigt som muligt hvad du gør så skal jeg nok scripte det og indføre det i scriptet


Jeg plejer at gøre følgenedene:
[Alt]+[F2]

Kode: Vælg alt

gconf-editor

Navigere hen til: apps -> gnome-power-manager -> lock og fjerner flugeben ved "suspend" og "hibernate"

denne feature er nu tilføjet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Kristianlybaek
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20. okt 2009, 22:52

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf Kristianlybaek » 3. maj 2010, 21:41

Hej Soundpartner og tak for det superfede script. Det sparede mange timer.

Jeg har dog stadig lidt problemer. Selvom jeg har krydset skype af, kan jeg ikke finde det på min maskine - er der noget man skal gøre for at aktivere det? Samtidig har jeg problemer med min netbank - kan det være fordi der mangler noget i forhold til java?

Venlig hilsen Kristian
[size=85]Ubuntu 14.04, 64-bit
Lenovo Thinkpad T430
Intel® Core™ i5-3320M CPU @ 2.60GHz × 4

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf thj01 » 5. maj 2010, 10:55

Jeg er ret ubegejstret for den tilføjelse du har lavet.

Reelt set er det jo en sikkerheds feature, der sikrer at din maskine er låst, hvis du er længe væk fra den.

Den detalje vil gøre at scriptet er et "no go" for mig.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 5. maj 2010, 11:04

thj01 skrev:Jeg er ret ubegejstret for den tilføjelse du har lavet.

Reelt set er det jo en sikkerheds feature, der sikrer at din maskine er låst, hvis du er længe væk fra den.

Den detalje vil gøre at scriptet er et "no go" for mig.

sriptet er bygget op med en grafisk brugerflade og således at man hakker af på en liste hvilke ting man ønsker og ikke ønsker.
den del af scriptet er noget som man aktivt skal vælge til for at få det.
Scriptet er lavet for at gøre tingene nemmere for hr og fru jensen, og facts er at dissse ofte ikke ønsker at skulle logge ind med kode når de starter maskinen op eller når de kommer tilbage til den efter pauseskærm.

under installation har man også muligheden for at logge ind automatisk. dette ser jeg som en større sikkerhedsbrist
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Svante

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf Svante » 6. maj 2010, 08:47

Jeg har et par kommentarer til scriptet ubuntu-10.04:
Det kan godt være, at det er fordi jeg ikke forstår scriptet, men bliver 'msttcorefonts' 'non-free-codecs' og 'ubuntu-restricted-extras' overhovedet installeret? Jeg kan i hvert fald ikke finde dem i scriptet. Hvis de ikke bliver installeret - hvorfor så ikke?

Jeg synes også, at teksten til brugerne trænger til en korrekturlæsning, hvis det skal fremstå professionelt.
Ellers et fint script, som jeg godt kunne finde på at bruge selv, og helt sikkert vil anbefale til nye brugere :)

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 6. maj 2010, 10:54

Svante skrev:Jeg har et par kommentarer til scriptet ubuntu-10.04:
Det kan godt være, at det er fordi jeg ikke forstår scriptet, men bliver 'msttcorefonts' 'non-free-codecs' og 'ubuntu-restricted-extras' overhovedet installeret? Jeg kan i hvert fald ikke finde dem i scriptet. Hvis de ikke bliver installeret - hvorfor så ikke?

Jeg synes også, at teksten til brugerne trænger til en korrekturlæsning, hvis det skal fremstå professionelt.
Ellers et fint script, som jeg godt kunne finde på at bruge selv, og helt sikkert vil anbefale til nye brugere :)

msttcorefonts ryger ind sammen med java, flash og andre multimedieplugins. alle delene i non-free-codecs bliver installeret som enkeltkomponenter i stedet for som samlet pakke, og de interessante dele af ubuntu-restricted extras bliver ligeledes installeret som enkeltdele. grunden til at jeg generelt undgår disse 2 pakker er at non-free-codecs afhænger af ubuntu restricted extras og at restricted-extras den installerer og afhænger af icedtea6-plugin
da vi generelt ikke er interesseret i icedtea men i sun-java 6 så er valget truffet således.

håber det var begrundelse nok
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Svante

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf Svante » 6. maj 2010, 13:42

håber det var begrundelse nok

Jo, det var det. :)

Jeg kom til at tænke på en anden ting:
Kunne man ikke lave scriptet, så det kunne køres efter behov? Så når man starter scriptet op, viser den de indstillinger man har pt. Så kunne man selv vælge, hvad man vil slå til og fra. Hvis man f.eks. tidligere havde slået 'Brug iconer til menuer og knapper' til, kunne man køre scriptet igen og fjerne fluebenet for at slå det fra.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i et script, eller man skal over i noget Python eller lign.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 6. maj 2010, 15:20

Svante skrev:
håber det var begrundelse nok

Jo, det var det. :)

Jeg kom til at tænke på en anden ting:
Kunne man ikke lave scriptet, så det kunne køres efter behov? Så når man starter scriptet op, viser den de indstillinger man har pt. Så kunne man selv vælge, hvad man vil slå til og fra. Hvis man f.eks. tidligere havde slået 'Brug iconer til menuer og knapper' til, kunne man køre scriptet igen og fjerne fluebenet for at slå det fra.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i et script, eller man skal over i noget Python eller lign.

det kan man delvis...
jeg har også selv fået ideen, eller lidt lignende i hvert fald noget lignende. i de forskellige sektioner arbejder jeg pt på at lave det så scriptet tjekker f.eks om iconerne er sat til højre, og hvis de er så tilbyder scriptet at normalisere dette osv. men lige pt er scriptet ca 350 linier, og det er sådan ca 800-1000 linier mere at lave dette på den rigtige måde
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst