Slette filer uden Skraldespanden.

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf McCleod » 16. mar 2010, 11:48

En lille forhistorie.

I de gamle DOS-dage forsvandt filer når man slettede dem. Senere skiftede jeg til OS/2 der er/var forsynet med en makulator. Når man slettede filer forsvandt de - helt. I Windows er det muligt at slå skraldespanden fra, således at filer slettes - helt.
I Gnome/Nautilus er der en skraldespand. Man kan fjerne ikonet, men skidtet er der stadig. Man kan rette i Config Editor, således at filer slettes helt - det virker bare ikke. Man kan ændre menu-punkterne, således at 'Delete' sletter filerne - helt - i stedet for at sende dem til skraldespanden. Det virker lige indtil Gnome/Nautilus mener at standardindstillingen igen skal være gældende. Tiden det tager er tilfældig.

Det p*sser mig af. Meget.

Jeg har fundet en dirty workaround. I roden af hvert drev ligger en mappe ved navn .Trash-xxxx (xxxx er userID). Inde i .Trash-xxxx findes 2 mapper, files og info. Fjern skriverettighederne på /.Trash-xxxx/files. Der kommer nu et popup-vindue ved forsøg på sletning der fortæller at filerne ikke kan sendes til skraldespanden. Trykker man OK bliver filerne slettet - helt. Nice!
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf zob » 16. mar 2010, 11:56

Måske misforstår jeg, men jeg har altid, i både windows og ubuntu, bare tastet Shift+delete når jeg ville smide noget ud, uden at det skulle i skraldespanden først.

McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf McCleod » 16. mar 2010, 14:11

zob skrev:Måske misforstår jeg, men jeg har altid, i både windows og ubuntu, bare tastet Shift+delete når jeg ville smide noget ud, uden at det skulle i skraldespanden først.


Det kan man også sagtens. Jeg bryder mig bare ikke om skraldespandskonceptet. Hos mig skal filer forsvinde og ikke ligge og fylde op andre steder. 'Delete' skal ikke kopiere tingene et andet sted hen. 'Delete' betyder 'slet' og funktionen bør være derefter.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf laoshi » 16. mar 2010, 15:59

En anden mulighed er at åbne Nautilus > Rediger > Indstillinger og på fanebladet 'Opførsel' markere 'Medtag en slettekommando der ikke benytter papirkurven'

Billede

Hermed kommer der en 'Slet'-kommando i højrekliksmenuen lige under 'Smid i papirkurv' kommandoen.

Billede
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf McCleod » 16. mar 2010, 17:56

laoshi skrev:En anden mulighed er at åbne Nautilus > Rediger > Indstillinger og på fanebladet 'Opførsel' markere 'Medtag en slettekommando der ikke benytter papirkurven'
Hermed kommer der en 'Slet'-kommando i højrekliksmenuen lige under 'Smid i papirkurv' kommandoen.

Ja, det er meget fint hvis man er 'højre-klik'-typen. 'Delete' betyder 'slet' og bør fungere derefter. Jeg benytter mig mere at tastaturet end af musen.

Problemet er at den ændring man kan lave i "System > Preferences > Appearance > Interface > Editable menu shortcut keys" ikke holder længere end Gnome/Nautilus mener at den skal. Og tiden det tager at blive enig med sig selv (altså Gnome/Nautilus) om at det skal sættes tilbage til standard er tilfældig. Det ene øjeblik forsvinder filer - helt - ved tryk på 'Delete', det næste øjeblik ligger de og fylder i skraldespanden.
Jeg vil ikke have den skraldespand - overhovedet!
- Og jeg er ikke den eneste. Under min søgen efter løsninger fandt jeg adskillige andre som mig, men de løsningsforslag der kom er de samme som dem jeg allerede har implementeret og som ikke virker i længden... Derfor "dirty workaround".
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Slette filer uden Skraldespanden.

Indlægaf zob » 16. mar 2010, 19:21

Så vidt jeg forstår har du lavet et workaround der består i at nægte dig selv skriverettigheder til skraldespanden, hvorved du får en fejlmeddelelse om manglende rettigheder når du taster 'delete', herefter kan du taste OK til at slette filerne.

Og det har du gjort for at undgå at taste Shift+delete i stedet for delete?

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster