Markering af løste tråde i forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2009, 10:45

Hej venner.

Jeg har en lille bøn til jer alle sammen, vi vil gerne have lidt bedre styr på forum og de løste tråde, i den forbindelse vil vi (Redaktør-team) gerne bede jer om, at gennemgå de tråde som i har startet og markere de løste tråde med "Accepter dette svar" funktionen, det tager altså ikke så langt tid som man tror - selv om jeg pt er den i forum med flest indlæg, kunne jeg ordne det på under 15 minutter, så det burde være en overkommelig opgave for os alle :wink:

På forhånd tak :)



Her er et eksempel på hvordan det skal gøres :

Jeg har her oprettet et indlæg om "Flash" :
Billede

Her er der så en flink sjæl der har besvaret mit spørgsmål :
Billede

Jeg takker så og svare så tilbage at det løste mit problem :
Billede

Går op på det indlæg hvor løsningen er og vælger "Accepter dette svar" :
Billede

Hvorefter tråden vil skifte ikon, så det er tydeligt at den er løst :
Billede

Hvilket også vil kunne ses uden oversigten over emner :
Billede


Hvis man senere finder ud af at problemet alligevel ikke er løst, kan man fjerne "Accepter dette svar" på følgende måde :

Gå ind på indlægget og vælg "Sæt emnet som uløst" :
Billede

Hvorefter indlægget vil have det oprindelige ikon, også i oversigten over emner :
Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 22. jan 2011, 21:23

Så har jeg fået redigeret guiden, så den passer til vores nye "Accepter dette svar" funktion i forum :)

I den forbindelse har jeg taget mig den frihed at slette de tidligere indlæg i denne tråd, da det forvirrede mere en det gavnede, fordi vi tidligere gjorte det på en helt anden måde.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf AJenbo » 22. jan 2011, 22:30

Godt arbejde :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 22. jan 2011, 22:31

AJenbo skrev:Godt arbejde :)

Tak og i lige måde, det er et meget flot ikon du fik designet til det :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Jakob77 » 24. aug 2014, 12:28

Jeg må indrømme, at jeg efterhånden er mindre begejstret for løst systemet.

Formålet kan jeg dårligt ane, hvorimod jeg oplever det unuanceret og med nogle generende sideeffekter.

F.eks. mener jeg, at det medvirker til en undertoneakse i forum, hvor enhver henvendelse fra en bruger bliver betragtet som et problem, der skal løses.
Men Ubuntu er jo langt mere end et problem, der skal løses, og det kan derfor godt nogle gange være hensigtsmæssigt med god plads til lange diskussioner og tråde med masser af sammenligninger, forsøg, spørgsmål og svar fra flere skribenter.
Jeg kan heller ikke se, at det kan være et stort problem for søgefunktionen, da den alligevel default søger dybt og finder ord i indlæg frem for kun emner.

Jeg vil derfor stemme for, at debatten på dette punkt bliver gjort mere fri igen og løst systemet bliver fjernet.

Og denne passage i "Retningslinier i forum":
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=107630#p107630

9. Ét indlæg, ét spørgsmål. Vi ser hellere at du opretter en hel stribe af indlæg, end at der stilles flere spørgsmål i samme indlæg. Det er langt lettere for dem som gerne vil hjælpe, at holde styr på.

10. Undgå at kapre andres tråde ved at skrive "Sådan et problem har jeg også næsten, kan i ikke lige ...". Opret et nyt indlæg i stedet for, og link eventuelt til det andet i beskrivelsen.


bliver pillet ud eller erstattet med en blød formulering om, at det nogle gange kan være hensigtsmæssigt for at opnå hjælp, at man opretter en ny tråd.
Ang. 9 står der "indlæg", men der må vel menes "emne", da løst systemet kun tillader et indlæg som løsning. Ang. 10 kan man næppe heller kapre en tråd uden at skrive et nyt indlæg, så der menes nok også "emne".
Ellers må jeg nok håbe på lidt opklarende info.

Hvis man gerne vil have et system at kigge på, så vil jeg nok foreslå, at løst systemet afløses af noget sjovere og mere levende, evt. ved at trådens opretter får en mulighed for at indstille et "momentant frustrationsbarometer" på en skala fra 1-10, som kan ses på emneoversigten.
På den måde vil hjælpere med dårlig tid også altid kunne se, hvor de største aktuelle frustrationer findes.
Evt. kunne det måske programmeres, så barometeret automatisk falder et par hak pr. døgn, hvis ikke trådopretteren holder det ved lige.


Og for en ordens skyld, dette indlæg er altså heller ikke fordi jeg har et kæmpe stort akut problem, som jeg skal have løst. Det er kun ment som inspiration til en videre debat, som jeg tror på sigt kan gøre forum endnu bedre. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf AJenbo » 24. aug 2014, 12:38

Debatter bør holdes i de sektioner af forummet der er beregnet til de, der er det heller ikke muligt at markere en tråd som løst.

Det handler ikke blot om at computeren skal have let ved at finde et emne, men at brugeren også skal have let ved at finde løsningen i emnet.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 24. aug 2014, 13:31

Retningslinier i forum https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265&p=107630#p107630 opdateret til:
9. Ét emne, ét spørgsmål. Vi ser hellere at du opretter en hel stribe af emner, end at der stilles flere spørgsmål i samme emne/indlæg. Det er langt lettere for dem som gerne vil hjælpe, at holde styr på.

10. Undgå unødvendig indblanding i andres emner, som fx ved at skrive "Sådan et problem har jeg også næsten, kan i ikke lige ...". Opret et nyt emne i stedet for, og link eventuelt til det andet i beskrivelsen.

Men skulle du ikke have oprettet et nyt emne om det? for reglerne hører ikke under "Markering af løste tråde i forum" ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Jakob77 » 24. aug 2014, 14:00

Christian.Arvai skrev:Retningslinier i forum https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265&p=107630#p107630 opdateret til:
9. Ét emne, ét spørgsmål. Vi ser hellere at du opretter en hel stribe af emner, end at der stilles flere spørgsmål i samme emne/indlæg. Det er langt lettere for dem som gerne vil hjælpe, at holde styr på.

10. Undgå unødvendig indblanding i andres emner, som fx ved at skrive "Sådan et problem har jeg også næsten, kan i ikke lige ...". Opret et nyt emne i stedet for, og link eventuelt til det andet i beskrivelsen.

Men skulle du ikke have oprettet et nyt emne om det? for reglerne hører ikke under "Markering af løste tråde i forum" ;)


Jeg mener jo, at det er filtet sammen. Det giver næppe mening for mere frihed i debatten at fjerne løst systemet uden også at ændre retningslinjerne.
Jeg forsøgte at svare i tråden om retningslinjer, men der havde jeg ikke skriveret.
En ny tråd faldt mig ikke ind. Jeg ser godt nu, at det måske havde været mere hensynsfuldt, men måske alligevel også lidt for kunstigt.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 24. aug 2014, 15:29

Funktionen til at markere emner som løste var efterspurgt af mange, før end at Anders fik lavet det, og du er faktisk den første som vil have det afskaffet. Så med mindre at du opretter et emne om det, evt. gerne med en afstemning, således at vi kan se om der er et demokratisk flertal, bliver det ikke ændret.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf lath » 24. aug 2014, 16:25

Christian.Arvai skrev:Funktionen til at markere emner som løste var efterspurgt af mange, før end at Anders fik lavet det, og du er faktisk den første som vil have det afskaffet. Så med mindre at du opretter et emne om det, evt. gerne med en afstemning, således at vi kan se om der er et demokratisk flertal, bliver det ikke ændret.


jacob77 skrev:Frihed i debatten

Det handler ikke om frihed og især ikke om ytringsfrihed, når et indlæg bliver flyttet ud fra listen over uløste emner.
Emnet er stadig tilgængeligt.

I sin tid handlede det om løsningen på det her meget praktiske problem:
Folk spildte deres tid på at gå ind i et emne, læse meget langt ned i en tråd, for så at opdage at emnet var løst.

Jeg er imod den ændring det er at fjerne løst-funktionaliteten.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf Jakob77 » 25. aug 2014, 09:14

@lath

Jeg er ikke meget for at bruge kræfter på at vælte et system, som der er gode grunde til at være glad for.
Og det er selvfølgelig en god grund, at hjælperne kan spare tid.
Jeg mener nok, at man som regel hurtigt kan afklare, om der er noget at hjælpe med i en tråd ved at se på de sidste par indlæg, men det er selvfølgelig ikke så hurtigt som at kunne se det på oversigten.

Måske bør jeg så alligevel gøre, som Christian foreslog, og i stedet nøjes med at arbejde på at få retningslinjerne ændret.
For jeg er forhåbentlig ikke den eneste, som synes, at det er forkert og for ufrit, at man er i konflikt med retningslinjerne, så snart man stiller mere end et enkelt spørgsmål pr. tråd.
Der kan være situationer, hvor det er ganske udmærket, men i mange andre situationer, hvis det f,eks. er en installation eller en enhed, hvortil man har 10 spørgsmål, så kan det virke meget kunstigt, at man skal oprette 10 nye tråde om den samme installation eller den samme enhed, og det bliver til sidst nok kun overskueligt for den, som gerne vil holde øje med, om tråde er løst.


Det kunne måske bedre løst systemet lidt, hvis man ikke skulle markere et indlæg, men i stedet hele tråden.
Og administrationen føler nok heller ikke, at forum brugerfladen er færdigoptimeret for bestandigt, så forslaget om et momentant frustrationsbarometer eller noget andet bedre vil kunne indgå i overvejelserne og diskuteres igennem på et senere tidspunkt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Markering af løste tråde i forum

Indlægaf AJenbo » 25. aug 2014, 11:31

Når et indlæg markeres som løsning markeres tåden samtidig som løst. Hvis du kunne markere et indlæg som en løsning uden at tråden blev markeret som løst, hvad er det indlæg så løsningen på og hvem hjælper det så?

Hvis du stiller 10 spørgsmål i løbet af en tråd der løber 4 sider kan ingen ud fra de sidste par indlæg se om alle spørgsmål er blevet ordentligt besvaret, og det da slet ikke hvis du efterfølgende fortsætter med at have en diskussion efter du faktisk har fået en løstning. Jeg syndes kun det er fair at tingende gøres lettere for dem der har den største arbejdsbyrde. Hvis du vitterligt har 10 problemer du skal have løst, skal du nok også bemærke dem der ikke er blevet løst endnu og vende tilbage til deres respektive tråde. Til det er der i øvrigt den hjælp at du kan få en liste over egne indlæg der ikke er blevet markeret som løst.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster