Ubuntu Guides?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
PeterMeter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2006, 15:16

Ubuntu Guides?

Indlægaf PeterMeter » 9. nov 2006, 08:16

Det er fedt med en dansk Ubuntuside - godt initiativ drenge/piger! ;-)

Forslag: Kan man ikke lave en forum overskrift under titlen Guides eller Howto(s) eller whatever det skal hedde på dansk? På den måde kan vi få gang i siden, ved at folk finder Ubuntudanmark, når de søger om hjælp på specifikke områder.

I begyndelsen kan vi jo så skrive noget info på dansk, og derefter linke videre til andre Guides/Howtos, og på den måde virke som en slags DK-Ubuntu-Portal, eller evt. ligefrem oversætte udenlandske guides til dansk. Jeg kan forestille mig at f.eks Wireless howtos vil blive værdsat af nybagte "Ubunturamte Linuxister" ;-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntu Guides?

Indlægaf Pihl » 9. nov 2006, 15:31

Hej PeterMeter, og velkommen til :)

Ja, det ville faktisk være en kanonting, med et forum udelukkende til danske guides og How-to's. Også især fordi at hovedsiden ikke kommer til at blive plastret til med alle mulige informationer, men skal holdes så simplistik som muligt.

Jeg regner med at få skrevet/lavet det sidste på hovedsiden her i weekenden, og derefter vil jeg stille og roligt begynde med guides. Dels eksterne guides og dels guides som kan ligge her på forummet.

Så den opretter jeg med det samme ;)

PeterMeter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2006, 15:16

Ubuntu Guides?

Indlægaf PeterMeter » 9. nov 2006, 22:19

Det lyder godt - jeg glæder mig ;-)

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

Ubuntu Guides?

Indlægaf frolle » 13. nov 2006, 20:54

Det lyder som en rigtig god idé. Jeg vil gerne hjælpe med at oversætte diverse guides fra engelsk til dansk - ingen problem.
<3

PeterMeter
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2006, 15:16

Ubuntu Guides?

Indlægaf PeterMeter » 14. nov 2006, 09:15

frolle skrev:Det lyder som en rigtig god idé. Jeg vil gerne hjælpe med at oversætte diverse guides fra engelsk til dansk - ingen problem.
Naijs! Den er jeg med på. Jeg er forresten også engelsklærer ;-)

eMpi

Ubuntu Guides?

Indlægaf eMpi » 14. nov 2006, 09:47

Kanon og hey guys ;)

Der er jo altid http://ubuntuguide.org, som man kan oversætte. Men jeg mener faktisk, den var oversat til dansk engang. Men efter de flyttede guiden, så forsvandt oversættelsen vistnok..
Nah, nu når jeg tænker mig om, så var det med Ubuntu Hoary Hedgehog, så sagen er nok bare, at ingen danskere har vedligeholdt oversættelsen siden da..

Nå, jeg har også tænkt mig at bidrag med nogen ting, og vil prøve at finde nogle spændende guides derude at få inspiration fra.. :)

vic
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:50

Ubuntu Guides?

Indlægaf vic » 17. nov 2006, 17:51

jeg kan jo overraske folket her og sige at jeg allerede er påbegyndt oversættlese af flere "Newbie" guides.

det tager nok noget tid inden jeg er helt færdig men jeg skal nok holde jer opdatere i min proces

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Ubuntu Guides?

Indlægaf Artificial Intelligence » 18. nov 2006, 10:47

Problemet med ubuntuguide.org er at den delvis ikke fortæller hvorfor og hvordan. Men mere "du taster bare det her". Det andet er den er fuld a fejl.
Det tredje punkt er den er enorm rodet :roll:

eMpi

Ubuntu Guides?

Indlægaf eMpi » 18. nov 2006, 18:09

Ja, du har helt ret. Ubuntuguiden har bestemt sin berettigelse, men de tre kritikpunkter du retter mod den, er jeg slet ikke uenig i..

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Ubuntu Guides?

Indlægaf Artificial Intelligence » 19. nov 2006, 21:51

Jeg kunne vel oversætte flere af min howto/guides som jeg har liggende på ubuntuforums.org og poste dem i howto sektionen her. Spørgsmålet hvor stor relevans de har for nybegyndere.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntu Guides?

Indlægaf Pihl » 19. nov 2006, 22:03

Hej AI :)

Det ville slet ikke være noget problem, men tværtimod rigtigt lækkert. For der er selvfølgelig også behov for at have et grund for de lidt mere avancerede Ubuntubrugere, hvis der skal gives hjælp til nybegynderne.

Desuden er siden jo stadigvæk i en fase, hvor al aktivitet er gavnligt. Det sværeste for en side som denne er at tiltrække de tyve første. Det er lykkes nu, og nu skal vi så have de næste tyve.

alle guides kan skam bruges ;)

B.B
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20. nov 2006, 12:12

Ang. guides.

Indlægaf B.B » 20. nov 2006, 21:53

Dejligt at høre at folk er klar til at tage fat.

Noget jeg selv efterlyste i starten var gudies som handler om selve opbygningen af systemet, hvad sker der når man installerer et program (ikke bare hvordan, for alle kan skrive efter en howto), folderstruktur, hvor er mine programmer installeret, hvordan tilpasser jeg menu'erne, kort sagt, guides hvor man føler man bliver klogere, for det er bestemt ikke altid at en howto på 1½ sides efterskrivning har den effekt.

vic
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:50

Ubuntu Guides?

Indlægaf vic » 21. nov 2006, 01:23

Hey AI.

Nu er jeg ikke helt Nybegynder selv, jeg har rodet med Ubuntu i omkring 1½ år (startede med Ubuntu 4.10 The Warty Warthog) on and off (det er ikke så forfærdeligt langtid

men det ville slet ikke genere mig at der også kom nogle mere "Avancerede" guides her ind. der sker sig jo sådan at folk bliver bedre og bedre, da et lærings forløb jo forhåbentlig er progressivt.

jeg vil også meget gerne være behjælpelig med oversættelserne.

dog skal der jo ikke ligges skjul på at det her intiativ ligger meget stor vægt på at hjælpe helt nye brugere i gang med Ubuntu, men så igen har vi jo alle sammen meget forskellige måder vi lære bedst på.

personligt fortrækker jeg ikke Newbie How-To's jeg er mere til den type man kan slå sig lidt på =)

men der er vi heldigvis så forskellige at der er plads til det hele. =)

Mvh
Vic

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Ubuntu Guides?

Indlægaf Wikzo » 30. nov 2006, 08:14

Findes der egentlig nogle danske trykte Ubuntu-bøger på markedet?

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster