Hvem er folk tråden..

Alt omkring ubuntudanmark.dk
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf laoshi » 25. jun 2010, 10:50

Velkommen til - det er godt med friske kræfter, og så tilmed folk med erfaring. Når du nu bruger forum, så er det også en god ide at melde dig til Ubuntudanmark (foreningen), der også er på irc og har mailing-lister (http://christian-arvai.ooz.dk/?p=54). Her er der altid brug for friske kræfter.
Internationalt er der jo det store forum http://ubuntuforums.org - og endelig foregår der mange aktiviteter på launchpad, ikke mindst bug-rettelser https://launchpad.net/
På the fridge http://fridge.ubuntu.com/ kan du finde mange ubunturelaterede nyheder
Og planet nordic http://planet.ubuntu-nordic.org/ samler overskrifter fra mange nordiske blogs fra ubuntuinteresserede mennesker.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf eyvind » 30. jun 2010, 19:04

Hej.
Jeg er en vægelsindet windows / ubuntu - bruger, på ca. 67 år.
Det er windows og ubuntu i forskellige af afskygninger jeg bruger på diverse harddiske og memorysticks og USB harddiske.
Mit første Linux forsøg var Red hat 5.2 - som jeg dog hurtigt opgav. Med ubuntu er det blevet en fornøjelse at bruge Linux styresystemer.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Stegemüller
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. mar 2010, 12:28
IRC nickname: Stegemüller
Geografisk sted: København

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf Stegemüller » 20. sep 2010, 20:11

Jeg er 46 år og bosat i København. Jeg er hoppet ind i Linux-verdenen vha. en VMware Player, og nu har jeg Ubuntu 10:04 og jeg er vildt begejstret for hele denne verden og for dette Forum.

Jeg er lidt "nørdet", så jeg prøver at lære mig selv Unix (bruger bogen "Unix" af Dave Taylor & James C. Armstrong), fordi jeg vil vide, hvad pokker der er med den terminal. Hvis mit kære slægtsforskningsprogram "Legacy" kunne køre via Wine, ville jeg nu skrotte Windows helt, for Ubuntu er super velfungerende og ditto lækkert. Det har været nemt at installere og sætte op incl. LAMP og det hele virker bare. Jeg har brugt en del tid på at få LAMP til at køre med alle delene (phpMyAdmin drillede mig en del), men jeg må sige, at det er første gang jeg selv får det hele til at virke ved simpelthen at søge på nettet og i sær her i Forum.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf soundpartner » 20. sep 2010, 20:27

Stegemüller skrev:Jeg er 46 år og bosat i København. Jeg er hoppet ind i Linux-verdenen vha. en VMware Player, og nu har jeg Ubuntu 10:04 og jeg er vildt begejstret for hele denne verden og for dette Forum.

Jeg er lidt "nørdet", så jeg prøver at lære mig selv Unix (bruger bogen "Unix" af Dave Taylor & James C. Armstrong), fordi jeg vil vide, hvad pokker der er med den terminal. Hvis mit kære slægtsforskningsprogram "Legacy" kunne køre via Wine, ville jeg nu skrotte Windows helt, for Ubuntu er super velfungerende og ditto lækkert. Det har været nemt at installere og sætte op incl. LAMP og det hele virker bare. Jeg har brugt en del tid på at få LAMP til at køre med alle delene (phpMyAdmin drillede mig en del), men jeg må sige, at det er første gang jeg selv får det hele til at virke ved simpelthen at søge på nettet og i sær her i Forum.

du skal lige vide at linux og ubuntu IKKE er det samme som unix. de minder en del om hinanden men der er en del forskelle
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

kolfur
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. nov 2008, 20:26
Geografisk sted: MidtSjælland

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf kolfur » 20. sep 2010, 20:30

Hej til Jer

Jeg er 46 år og har ikke nogen stor uddannelse, men har leget med linux siden 97, men først nu de sidste to år har det lykkes mig at ha en fast installation og det med ubuntu og de sidste halve år har jeg brugt mint. Uden dette forum havde det aldrig gået så TAK.
Dejligt ikke være afhængig af windows produkt - dette er nemt og stabilt, hurtigt uden de store problemer og med mange muligheder.

Så jeg kan prale når de andre - slås med deres Wdåser -

kolfur

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf Blfriis » 21. sep 2010, 22:22

kolfur skrev:Hej til Jer

Jeg er 46 år og har ikke nogen stor uddannelse, men har leget med linux siden 97, men først nu de sidste to år har det lykkes mig at ha en fast installation og det med ubuntu og de sidste halve år har jeg brugt mint. Uden dette forum havde det aldrig gået så TAK.
Dejligt ikke være afhængig af windows produkt - dette er nemt og stabilt, hurtigt uden de store problemer og med mange muligheder.

Så jeg kan prale når de andre - slås med deres Wdåser -

kolfur

Hej jeg er et hankønsvæsen på 42 år bosiddende i Randers.Har kørt eksport i mange år, men pga. en arbejdsulykke i italien i 1999 fik jeg tilkendt min førtidspension.så fik jeg jo go tid til at sætte mig ind i komputer verdenen.Fik at vide jeg skulle holde mig fra linux så jeg hoppede på windows,men jeg blev efterhånden træt af microsoft og efter en opgradering med ram bundkort osv,virkede xp ikke længere fordi den jo kun virkede med det gamle bundkort.på det tidspunkt havde jeg haft xp og ubuntu 9.10 som dualboot.I ca 1 månedstid og efter en diskution med microsoft om en ny nøgle fik jeg at vide at,den enenste løsning var at købe en ny xp eller w.7.Så forklarede jeg ham at der jo også var den mulighed at køre ren ubuntu(den kunne han dog ikke lide).så nu er der ren ubuntu på hjemmets 3 pc'er den 4 er til skole brug så den er jeg nød til at holde nallerne fra.Og jeg elsker at vise ubuntu maskinerne frem når der er gæster osv og se deres reaktioner..Til sidst vil jeg gerne rette en stor tak til alle her på forummet for deres hjælp og vejledning og deres store tålmodighed...Brian Friis
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf AJenbo » 22. sep 2010, 00:25

Blfriis skrev:forklarede jeg ham at der jo også var den mulighed at køre ren ubuntu(den kunne han dog ikke lide)

Stick it to the man :lol:

Jeg har hvis ikke fået skrevet her så tror lige jeg vil gøre det nu.

Hej alle sammen

Jeg er en fyr på 27, bosiddende nær København, jeg er til daglig webudvikler med 4 års uddannelse, og har ½ års uddannelse som data fag tekniker. Det meste af min erfaring har jeg dog fået ved selv at rode med computere, siden jeg som 11 årig forsøgte at kombinere vores nye 486'er med dele fra den gamle 286'er (gik ikke så godt), før det har jeg også haft en commador 64, men den blev mest brugt til spil.
Jeg prøvede for første gang Linux i 2000 som en live-cd, begynte et par år efter at bruge live-cd'er til at rede Windows på forskellige maskiner når de ikke ville boote etc. Jeg prøvede først Ubuntu i 7.10, men blev først rigtig fange med 9.10 (dog har jeg kørt en server siden 8.10). Siden jeg er skiftet til Ubuntu har jeg prøvet at udrydde alt pirat software jeg kan komme i nærheden af og erstatte det med fri software. Er også kommet godt i gang med at oversætte Ubuntu og sider pt. som bestyrelses medlem i Ubuntudanmark foreningen.

Theis
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29. okt 2009, 21:16
Geografisk sted: Århus

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf Theis » 10. okt 2010, 17:14

Mojn, som vi siger i Sønderjylland!

Jeg er 23 år og kommer fra Sønderborg. I øjeblikket bor jeg i Århus, hvor jeg studerer til journalist på 3. semester. Jeg har brugt Ubuntu lige siden 5.04, men jeg har vendt tilbage til windows et par gange, fordi hardware understøttelsen i Ubuntu ikke altid har været lige god. Jeg elsker Ubuntu, når det virker. Det er så dejligt nemt og hurtigt at installere, og så har man en brugbar computer. Jeg skiftede til Ubuntu i sin tid, fordi jeg var træt af at skulle bruge tid på virus og malware på windows. Det der gjorde det var engang, hvor jeg skulle sende en zip fil over MSN, hvilket jeg ikke kunne, fordi der jo kunne være en potentiel virus. Så besluttede jeg mig for at prøve noget nyt uden for Microsoft overbeskyttende regime, og det blev så tilfældigvis Ubuntu. Jeg har få gange prøvet andre Linux distributioner, men er altid vendt tilbage til Ubuntu.

BrittaP
Indlæg: 59
Tilmeldt: 24. feb 2008, 18:35
Geografisk sted: København

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf BrittaP » 6. mar 2011, 12:11

3 års medlemsskab af forum, og jeg har aldrig præsenteret mig :o Nå, men jeg er hende der Fru Pedersen de ind imellem nævner på version2 i debatterne som et eksempel på den helt almindelige bruger. I starten af mit ubuntuliv fik jeg en del hjælp fra folk herinde og på Irc, og 1000 tak for det. Nu er det ofte mig der hjælper familie og venner med ubuntu, mestendels fordi de ikke har kunnet slippe for at jeg installerede det på deres gamle udbrændte XP maskiner.
Nu hvor jeg er i gang med at takke, så lad også en tak gå til Vista. Vista var nemlig den direkte årsag til at jeg gav mig til at google rundt efter linux distributioner. Jeg havde hørt en masse om hvor elendig og ressourcekrævende den var, og orkede ikke tanken om hele det cirkus med nyt hardware etc. etc. Under min søgning blev jeg opmærksom på hele open source tankegangen, og tænkte at det lige var mig. Ubuntu lød interessant, blev hentet, brændt og forsøgt installeret på en oldtussegammel medion bærbar fra 2001. Installationen lykkedes først da de kære folk på Irc gjorde mig opmærksom på alternate CD, men så var jeg også smaskforelsket. Hold da op!
Nå, det er historie. Jeg har efterhånden kun en anelse xp installeret i VB tilbage på mine desktops. Den bliver kun startet når jeg skal printe mine gamle publisher filer eller fotos, men får aldrig netadgang.
Ellers om mig, tja, er efterhånden fyldt 50 (ak) og har en lille murstens/netbutik der holder mig travlt beskæftiget. Har uddannelsesmæssig baggrund indenfor sprog (engelsk/japansk) og lider af gadgetfili i en grad så selv vores cigaretter nu bliver ladet op v.h.a. usb stikket. Ingen børn, men en skøn kæreste/mand (whatever). Interesserer mig også for indisk madlavning og for Indien som sådan, og selvfølgelig for min skønne Desire HD. Oprindeligt nordjyde, men er velintegreret på Islands Brygge, København.
Har lige fået et grafikkort der virker, yesss

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf Nordsig » 6. mar 2011, 13:33

Min historie er som følgende: Startede med download af RedHatfor mange år siden og jeg kan ikke huske hvilken version det var den gang. Resultatet var dog det samme gang på gang at jeg måtte tilbage til Microsoft da jeg ikke havde noget hjælp at trække på og ikke et forum som dette. Jeg ville gerne slippe for Microsoft og da interessen blot var at samle PCer af gammelt hardware (fra lossepladsen) og give disse væk til hvem der måtte mangle, samt at hjælpe venner og bekendte med support på deres PCer var jeg træt af at installere pirat software, men mine evner rakte ikke til mere. Senere forsøgte jeg mig med en købt version af SUSE (tror det var 6.0) også her gik jeg kold, jeg kunne simpelt hen ikke sætte mig ned og læse mig til hvordan det fungerede. Åbenbaringen kom så med Ubuntu hvor jeg prøvede 8.04 og her blev jeg for alvor fanget. Nu var der brugervenlighed men stadig nogle problemer jeg ikke selv kunne klare, her kom dette forum mig til hjælp. Nu sidder jeg så her med en sprit ny bærbar (Compaq CQ56) hvor det hele virker og kan da ikke være mere tilfreds.
Jeg har dog stadig en Win 7 partition, men den har ikke været i brug endnu og er egentlig kun til min Garmin GPS (Nüvi 205) og min Nokia mobil (6210 Navigator) som jeg ikke har fundet løsninger på i forbindelse med Ubuntu ( DISSE FABRIKATER BLIVER FRAVALGT VED NÆSTE INDKØB DA DE IKKE LAVER LINUX SOFTWARE !!! )
Nu forsøger jeg så at få venner og bekendte med på Open Source, men det er op ad bakke. Ingen vil risikere deres hverdags PC, så det er kun i yderste tilfælde at det lykkedes på en gammel udrangeret PC.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf buddig » 26. maj 2011, 19:06

Hej her.
Starten på min Linux karriere var omkring år 2000, hvor jeg prøvede lidt tekst baseret, og senere kørte jeg nogle år med RedHat.
De seneste ca. 5 år er det ikke blevet til så meget.
Jeg har været mere fokuseret på arbejdet med internet og hjemmesider, på Apache / Mysql på Linux server selvfølgelig. :)

For at kunne køre hjemmesider, kræves der en internet adgang, så det lavede vi :)
Jeg var med til at starte trådløs internet på Djursland.
I byerne havde de Stofanet, men vi havde kun modem eller ADSL, hvis vi boede tæt nok på telefon centralen.
De mange forhandlinger med forskellige udbydere om hurtigere og billigere internet førte ikke til noget,
så vi lavede det trådløse net, og lejede os ind på fiberforbindelsen, som lige var oprettet til centrale steder her på Djursland, bl.a. til institutionerne i det daværende Århus amt
Det trådløse net kører stadig hurtigt til en favorabel pris her, men da tilbudet om en fiber ind i huset kom,
hoppede jeg på den.

På mine PC'ere har jeg i videst mulig omfang kørt med opensource programmer, og nu skal det være.
I sidste uge installerede jeg det nye Ubuntu, og det var en meget positiv oplevelse at se, hvordan det har udviklet sig de seneste år.

Jeg har nogle gange deltaget i møder hos aalug, som senere blev til aauug,dk.
Da den blev nedlagt, blev resterne doneret til det nye Open Space Aarhus, og jeg tænkte hvad nu ?
Så ser jeg at Ubuntu har aktiviteter der, så jeg kigger forbi på et tidspunkt.
Mvh.
Henning Buddig

mere på min Joomla! hjemmeside
og Wordpress side

Helge Madsen
Indlæg: 40
Tilmeldt: 19. mar 2011, 14:36
Geografisk sted: Odense V

Re: Hvem er folk tråden

Indlægaf Helge Madsen » 31. maj 2011, 16:19

Hej
Nu har jeg læst indlæggene på denne side, noget kan jeg tilslutte mig, andet ikke, det med øgenavne, jeg ved ikke rigtig om det er acceptabelt, jeg har aldrig selv brugt nogle om Microsoft eller Windows, har heller ikke hørt om dem, ikke fordi jeg er tilhænger af foregående, men Microsoft er jo Microsoft.
Jeg har tidligere arbejdet på Lindø som systemadministrator, blev flyttet til i IT afdelingen fra planlægningen, da jeg havde været på et UNIX kursus, og havde et rimeligt kendskab til det og til IT, det var i 1995. Jeg blev sat til at koordinere og planlægge omstillingen fra Novell 3.12 og Dos 6 til Windows NT, det var ver. 4., jeg har den selv i original version fra dengang, jeg har leget lidt med den i mit netværk men jeg mangler den nyeste sp 4 til den, så nu er den afinstalleret igen. jeg har 6 pc'er kørende på nuværende i mit netværk men har et par stykker som jeg mangler reservedele til stående, ( Storskrald det er de fleste af dem jeg har), de kører 98, 2000 0g XP plus en der kører Ubuntu som er installeret for nylig da jeg gerne vil lære det nærmere at kende, jeg har tidligere kørt RED HAT og MANDRAKE med mellemrum på en udskiftelig harddisk. Jeg byggede min første Pc i 1997 og fik 95 med som system, skiftede senere til 98, den kører stadig da den ikke er ret stor, den kan dog godt køre 2000 langsomt. Altså Microsoft er Microsoft, de er jo kendt for at sende deres nye programmer/operationssystemer på markedet inden de er færdige, bare se på antallet af opdateringer, jeg får stadig opdateringer til 2000 og XP selv om de er udfacet. Jeg har hørt at Bill Gates tjener 500.000 kr. i minuttet på sin "eneret" til operationssystemer, det er efter min mening forkasteligt, men han har jo på den anden side skudt guldanden. Noget andet, jeg har en original af OS 2 som jeg har fået af en ven for flere år siden, jeg kunne godt tænke mig at lege lidt med den, for at se hvad det er og hvorfor den ikke blev en konkurrent til Microsoft, men den kræver Windows 3.11 for at kunne installeres og den har jeg ikke, så hvis der er nogen der har den hører jeg gerne om det.
Det var det for nu.

Hilsen Helge

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvem er folk tråden

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 17:17

Du kan sagtens skrive videre når du når enden af boksen, fokus ryger bare en linje længere ned (det er muligt at internet explorer har problemer med det).

Min onkel arbejder ved IBM, jeg fik engang en kasse med OS/2 warp som ikke behøves andre systemer før at installere, jeg skal se om han har flere, det er dog ved at være nogle år siden.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf laoshi » 31. maj 2011, 18:26

Hej Helge.
Jeg har føjet dine indlæg til "Hvem er folk tråden" - for det er jo en helt flot præsentation, snarere end en kommentar til tråden om at kalde windows for windows...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvem er folk tråden..

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2011, 18:41

Så slår jeg lige de 2 indlæg sammen, så kan du eventuelt se hvordan det ser ud når man har store tekster i kassen (ved at trykke rediger).

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster