Mobil optimeret hjemmeside?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 29. apr 2017, 13:07

Flere og flere bruger mobil og måske er tiden kommet for at ubuntudanmarks hjemmeside også kunne blive mobiloptimeret.
Sådan ser siden ud, når jeg åbner den i mobilen, måske ser den stor ud her, men i en mobilbrowser bliver alt meget lille.

Screenshot_20170429-123106 (1).png
Screenshot_20170429-123106 (1).png (60.49 KiB) Vist 1336 gange


Jeg kan meget godt li hvordan slack fungere i mobilen, bare for at vise et eksempel https://slack.com/ Nemt at læse i desktop og nemt at læse på mobilen.

Screenshot_20170429-124625.png
Screenshot_20170429-124625.png (22.04 KiB) Vist 1336 gange


Jeg prøver at kigge på ubuntu danmarks hjemmeside gennem mobilen hvor alt er småt og når jeg åbner den gennem desktop, så viser den en stribe midt på skærmen

Skærmbillede fra 2017-04-29 12-29-53.png
Skærmbillede fra 2017-04-29 12-29-53.png (298.18 KiB) Vist 1336 gange


Og jeg ved at man kan trykke ctrl + for at zoom eller to finger på mobilen, dog når man laver det for stort, så regulere ikke hjemmesiden sig og man er tvungen til at trække siden frem og tilbage for at læse det der står.

Bare for at summere op, jeg skulle ønske at ubuntudanmarks hjemmeside havde disse funktioner at den med det samme fyldte ud skærmen på desktoppen og at den var mobil optimeret. Jeg ved ikke om det er muligt, om nogen syns det er en god ide at lave den sådan eller om nogen har tid og mulighed til det. Det her er ikke en klagesang, men mere for at snakke om mulighederne.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2017, 19:40

Jeg har bestemt ikke tid, den tid jeg har er i forvejen afsat til at vedligeholde siden. Jeg har længe været bekendt med at siden ikke er mobil optimeret (siden den blev lanceret) og jeg bruger Den fra min mobil flere gange om dagen. Du er heller ikke den første der har bragt det op.

Koden til siden ligger på Github så alle der har tid og lyst kan sende et Pull request.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2017, 10:56

Desuden mht menuen så har vi 2 niveau så det er ikke helt simpelt at gøre den til en burger menu som på slack

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 30. apr 2017, 11:23

AJenbo skrev:Desuden mht menuen så har vi 2 niveau så det er ikke helt simpelt at gøre den til en burger menu som på slack

Desværre ved jeg ikke nok om det, det var mere et spørgsmål om hvilket muligheder det fantes. Det ville gøre det nemmere at bruge hjemmesiden uden at skulle bruge sin pc. Vi kan jo håbe at en som har tid og ved noget om hjemmesider føler sig kaldet :D . Ville det være muligt at bruge nogle skabeloner der kunne bruges i forhold til hjemmesiden, og måske gøre den enklere? Jeg kender en som er rimelig god til wordpress og måske ville han kunne tage på sig et sådant projekt. Det er selvsagt en del måske'er her
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 30. apr 2017, 11:58

Toddvarg skrev:Jeg kender en som er rimelig god til wordpress og måske ville han kunne tage på sig et sådant projekt. Det er selvsagt en del måske'er her

Vi fungerer jo som et kollektiv, i Ubuntu's ånd, så enhver hjælp er velkommen.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2017, 12:36

Det kunne det sikkert, men vedkommende skal også lige være klar på at det også er integreret med phpbb.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 30. apr 2017, 18:22

Desværre så kunne han ikke, havde ikke tid
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf NickyThomassen » 1. maj 2017, 12:38

Jeg syntes også at det kunne være lækkert med en mobiloptimeret hjemmeside, og vi sætter jo i hvert fald altid pris på forslag til hvordan hjemmesiden kan blive bedre. Selvom jeg måske godt kunne sætte tiden af til temaet i sig selv, så kender jeg ikke forummets måde at bruge temaer på, ligesom, som Anders nævner, at der også ville skulle kigges på menuen igen.

Mit forslag ville være at gøre hjemmesiden som helhed simplere, og så fx afskaffe Wordpress og kun bruge phpBB. Der findes plugins til phpBB så vi stadig kan have statiske sider. Problemet ved sådan en løsning er de mange artikler og guides vi har som ville skulle konverteres. Men det kan sikkert løses
https://wordpress.org/plugins/static-ht ... ut-plugin/

Der er sikkert også andre måder at gøre tingende simplere på.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2017, 12:54

Faktisk er forummets del af themaet allerede mobil venligt, men da det er pakket ind i WordPress themaet ser man det ikke. Så hvis det bliver løst for WordPress themaet burde resten komme af sig selv.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 1. maj 2017, 13:36

NickyThomassen skrev:Jeg syntes også at det kunne være lækkert med en mobiloptimeret hjemmeside, og vi sætter jo i hvert fald altid pris på forslag til hvordan hjemmesiden kan blive bedre. Selvom jeg måske godt kunne sætte tiden af til temaet i sig selv, så kender jeg ikke forummets måde at bruge temaer på, ligesom, som Anders nævner, at der også ville skulle kigges på menuen igen.

Mit forslag ville være at gøre hjemmesiden som helhed simplere, og så fx afskaffe Wordpress og kun bruge phpBB. Der findes plugins til phpBB så vi stadig kan have statiske sider. Problemet ved sådan en løsning er de mange artikler og guides vi har som ville skulle konverteres. Men det kan sikkert løses
https://wordpress.org/plugins/static-ht ... ut-plugin/

Der er sikkert også andre måder at gøre tingende simplere på.

Jeg ved ikke noget om hvordan siderne skal konverteres, men hvis det er en enkel måde med en medfølgende forklaring så vil jeg gerne hjælpe til med det.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2017, 13:56

Themaet ville skulle tilpadses for at dette kan fungere, det er dog noget jeg godt ville kunne overkomme (når jeg har fået os over på phpbb 3.2). Men der er vel egentlig ikke noget galt i at begynde at konvatere alle artiklerne over til phpBB format så der ligger klar ved skiftet.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 16. maj 2017, 13:37

AJenbo skrev:Themaet ville skulle tilpadses for at dette kan fungere, det er dog noget jeg godt ville kunne overkomme (når jeg har fået os over på phpbb 3.2). Men der er vel egentlig ikke noget galt i at begynde at konvatere alle artiklerne over til phpBB format så der ligger klar ved skiftet.

Når starter jeg og hvordan :)
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2017, 15:36

Du kan hente siden kode her:
https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk

Der er også en lille vejledning til hvordan du får siden op at køre. I korte så start med at installer phpBB og WordPress på normal vis, når du så har en database der fra kan du køre koden for siden med den database.

Du kan måske også slippe af sted med at gemme en side fra forummet og redigere den som en simpel HTML+css+js side siden du nok ikke skal rode så meget med PHP+database delen. Jeg skal gerne teste eventuelle patches/pull requests du sender.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf Toddvarg » 16. maj 2017, 18:33

AJenbo skrev:Du kan hente siden kode her:
https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk

Der er også en lille vejledning til hvordan du får siden op at køre. I korte så start med at installer phpBB og WordPress på normal vis, når du så har en database der fra kan du køre koden for siden med den database.

Du kan måske også slippe af sted med at gemme en side fra forummet og redigere den som en simpel HTML+css+js side siden du nok ikke skal rode så meget med PHP+database delen. Jeg skal gerne teste eventuelle patches/pull requests du sender.

Jeg ved ikke om jeg forstår det her helt, men jeg antager at uanset hvad jeg gør, så påvirker ikke det hjemmesiden som sådan. Jeg arbejder inde i min egen boble eller?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mobil optimeret hjemmeside?

Indlægaf AJenbo » 16. maj 2017, 18:36

Korrekt. Først når jeg acceptere og udgiver dine ændringer vil de blive synlige for resten af verden.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster