Menuer på forumet

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 12:51

AJenbo skrev:Mange bække små, og jeg har som sagt også kun 24 timer i mit døgn, så hvis andre kan hjælpe mig ville det jo være en hjælp uanset hvor langsomme de selv måtte være til det. Jeg skal stadig væk godkende rettelserne så er heller ikke fordi det bare vil vælte ind med tilfældige ændringer af siden.


Men det kan måske godt gå lidt ud over motivationen, hvis man i forvejen ved, at det link, som man arbejder på, ikke vil blive godkendt.
Ligger den på https://github.com/ , så alle kan komme til den..?
Og hvordan så med at teste, kan det gøres dér, eller skal man først installere et forum på et domæne, før man kan se resultatet på templaten i praksis..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 15:19

https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk

Du kan nok starte med at lave nogle mockups og se hvad der bliver sagt til det.
Siden kan du kør lokalt på din maskine, den har samme krav som WordPress.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 31. maj 2015, 16:29

AJenbo skrev:https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk

Du kan nok starte med at lave nogle mockups og se hvad der bliver sagt til det.
Siden kan du kør lokalt på din maskine, den har samme krav som WordPress.


Jeg vil se nærmere på det, men det er meget langt fra den måde, som jeg i sin tid amatør rettede en template til et phpBB forum.
Filerne lå simpelt på serveren og kunne hentes med FTP, og så rettede jeg så godt jeg kunne i en teksteditor og lagde dem ud igen og kiggede på resultatet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 31. maj 2015, 17:09

På denne måde udgår vi at nogen får lagt noget halvfærdigt op eller at de ødelægger siden. Hvis du vil se hvad du laver må du sætte din egen test server op (eventuelt på din egen maskine), på den måde påvirker det ikke brugerne når du sider og eksperimentere.
Det gør det også muligt for flere at arbejde på nye funktioner samtidig uden at man skal bekymre sig om hvad de andre er i gang med. Ændringer kan rulles tilbage hvis de senere viser sig at det skaber nye problemer da det hele er versions styret.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 1. jun 2015, 00:07

@AJenbo

Jeg spekulerede på, hvilke af de fordele, jeg ikke havde med min metode, og hvorfor I gør noget andet.
Og så var det, at jeg til min store overraskelse opdagede, at https://ubuntu-danmark.dk ser ud til at være et ledigt domæne.
Er det ikke lidt for spartansk, at foreningen ikke har købt det..?
Jeg havde et ekstra domæne til den slags ting, og det forklarer måske, hvorfor jeg havde større sikkerhed ved at lade andre boltre sig direkte og totalt i et rigtigt kopiforum med den rigtige template, dog med en næsten tømt database. Man behøver ikke særlig meget database for at vurdere template og afprøve forskellige funktioner.
Et kopiforum kan også etableres på samme domæne, men det ville jeg nok ikke gøre til et eksperimentarium.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2015, 00:33

Den måde du nævner hade ingen versionstyring, og du kunne kun køre 1 udviklings gren.

Det virker næsten som om du ikke keder forskel på et domæne og en webserver :/ Det kræver ikke at man har et domæne for at kunne køre en side.

Vi arbejder på samme måde som langt de fleste professionelle udviklere. Du kan køre lige så mange kopier af forummet på din egnen maskine som du har plads til på din harddisk og der er ikke noget med at udvikler A lige var inden mens udvikler B var i gang med noget. Vi kan altid se hvem der ændrede hvad i koden. For min skyld kan du også tilgå din egne maskine via FTP, og i det hele taget sætte det op som om det var 1999, hvis du mener det gør det meget lettere for dig at arbejde. Så længe du i sidste ende sender et merge request via github.

Versionsstyring gør også muligt for os at sammenlægge de nye opdateringer af grund koden med de ændringer vi har lavet til systemet. Det er helt og aldeles uunværeligt med den side og det mandskab vi har.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 1. jun 2015, 09:58

@AJenbo

Jeg ved godt, at der er forskel på et domæne og en webserver. Men jeg har ikke prøvet at køre et forum i simuleret form. Det har altid været rigtigt on-line.
Men det virker næsten som om du ikke har hørt om backup, når du ikke tror, at man kan versionsstyre på anden vis.
Der kan også være noget socialt hyggeligt ved at tørne sammen, fordi man arbejder på det samme. Udviklerne kan jo skrive i forum, når de arbejder, og hvad de arbejder på, og de kan vise hinanden resultatet on-line med det samme.
Det er ikke fordi jeg skal forsøge at rulle noget tilbage til 1999, men jeg bliver lidt stødt, når du forstiller dig, at man ikke kunne holde orden på softwaren dengang.
Jeg kan da også godt se styrken ved det nye system, hvis man har et meget stort mandskab, der arbejder presset på præcist den samme underside med præcist det samme problem.
Hvor mange er I da, og må vi se to do-listen.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2015, 10:55

Der er ikke noget emulering ved at køre en side via en lokal webserver, det er præcis det samme der sker. Om ikke andet kunne det sikkert være sundt for dig at lære.

TODO ligger her på forummet, over tid kommer og går der flere udvikler.

Det lyder ikke som om du ved hvad versionstyring er. Processen er ikke oppe til diskussion og jeg gider ikke bruge mere tid på det.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Menuer på forumet

Indlægaf NickyThomassen » 1. jun 2015, 11:27

Jacob77, både Revision Control (fx SVN) og Distributed Revision Control (fx GIT) er eksempler på revisionskontrol, og deres brug behøves hverken være avanceret eller kræve store hold / mange udviklere. Vi er i moderatorgruppen enige om at bruge GIT via GitHub til kildekoden for både Wordpress og phpBB, hvilket vil sige hjemmesidens software. Grunden er ganske enkelt at det er bedre hele vejen rundt.

P.t. er det kun Anders og mig som vedligeholder ubuntudanmark.dk; Anders mest software og mig mest server / kontakt med datacenter. Nye bidragere er altid meget velkommen til at hjælpe, ikke mindst med stabilitet og funktioner. Men processen for opdateringer er lagt fast, og vi har desværre begrænset muligheder for at hjælpe i gang.

Jeg beklager hvis det ikke virker ret imødekommende, men vores primære opgave er at hjælpe Ubuntu-brugere i gang, ikke at lave nettets bedste hjemmeside. Hvis bidragsydere derimod gerne vil hjælpe med hjemmesiden, så integrerer vi gerne ændringerne. Forudsat selvfølgelig at de virker, ikke ødelægger andre funktioner, er sikkert kodet og ikke afleder generel modstand fra hjemmesidens øvrige brugere.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2015, 11:54

Her er en vejledning til at installere alt hvad du har brug for at køre det lokalt:
https://www.youtube.com/watch?v=K3k_q2hRaLU

Et godt sted at starte med at forbedre siden ville nok være at uddybe installations vejledningen i readme filen.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Christian.Arvai » 1. jun 2015, 13:25

Jakob77 skrev:Men det virker næsten som om du ikke har hørt om backup, når du ikke tror, at man kan versionsstyre på anden vis.
Der kan også være noget socialt hyggeligt ved at tørne sammen, fordi man arbejder på det samme. Udviklerne kan jo skrive i forum, når de arbejder, og hvad de arbejder på, og de kan vise hinanden resultatet on-line med det samme.

Jeg er ikke den store fan af GitHub, men et team uden versionsstyring er mere eller umuligt at samarbejde i, specielt med henblik på at, forums medlemmer, og dermed de frivillige udviklere, er spredt ud over hele landet. Fysisk fremmøde for at udveksle koden er efter min mening håbløst, og ikke noget som at jeg selv vil deltage i.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 1. jun 2015, 14:48

Jeg siger tak for flere informationer, og jeg forstår godt, at der er måde med imødekommenheden. Sådan ville jeg også have det, hvis jeg var blandt de hovedansvarlige. Når det kommer til stykket, så leger jeg også mest med på tanken, fordi jeg er nysgerrig efter at vide, hvorfor ingen endnu har lagt et ændringsforslag klar med det efterspurgte link, hvis det er så nemt og inddragende, som man også kan få indtryk af, at det er.
Hvis jeg kigger mere ud over det link, som emnet handler om, så er jeg desværre faktisk meget uenig i designet.
Jeg ville derfor være en bremseklods.
Mit mål ville være, at dette forum skulle ligge så tæt som overhovedet muligt phpBB standard design og helst være totalt renset for mods.
Det ville være det nemmeste at vedligeholde ( der ville blive mere tid til at hjælpe med ubuntu ), og med de eksperter, som vi har her i forum, så ville det forbavse mig, hvis det ikke også ville give en ekstra støtte til phpBB, og et godt samarbejde på den front vil næppe heller skade forums sikkerhed eller Ubuntus fremgang.

Med hensyn til versionsstyring, så er det da godt, at det er blevet nemt at spole tilbage, hvis noget er forkert.
Kan vi så ikke bare blive enige om, at det var forkert, at linket blev fjernet, da siden skiftede design, og så skruer I ganske enkelt templaten tilbage til versionen før dette tidspunkt..? :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Christian.Arvai » 1. jun 2015, 14:51

Det er nok Anders som bedst kan svare på det. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, da det nuværende design er markant anderledes end det tidligere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2015, 15:06

Vi vil gerne have fælles login mellem wordpress og phpbb som uden mods bliver det aldrig. Næste skridt i planen er at opgradere til phpbb 3.1 og så bruge plugins til det vi har brug for. Det kan forhåbentlig betyde at det eneste vi har brug for selv at vedligeholde er themaet.

Et intergeret forum med et Ubuntu design giver også et mere professionelt udtryk end hvis det blot var standard phpBB vi kørte.

Du skal så være velkommen til at lave ændringen med en ny patch eller et revert hvis det kan lade sig gøre, blot de overstående punkter overholdes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 1. jun 2015, 15:10

Du skal også være velkommen til at takle nogle af de andre punkter på ToDo listen:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=12870#p81419

Før vi skiftede til versionstyring af kode var der desuden heller ikke nogen som indsendte forbedringer. Med koden på github skal vi heller ikke bekymre os om hvem vi giver adgang til serveren og alle kan gå i gang uden at skulle vente på at nogen giver dem adgang (det var nok det største problem da jeg startede med at arbejde på den nuværrende side).

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster