Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges!!

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 21. maj 2015, 15:37

Personligt kunne jeg godt tænke mig, at nogle 'derude' blandt skolefolkene kunne koble ideer om frihed, fællesskab og demokrati til deres it-valg. Jeg er dog ikke sikker på, om det skal bruges som argumenter over for de fleste.

Ift. teknik og fællesskab: Måske man kunne oprette et skoleforum a la ubuntudanmark's med fokus på de problemer der relaterer sig direkte til skolefolk, dvs elever, lærere og it-folk. Jeg tror ikke det vil være dumt, hvis man kunne indføre en eller form for medie, hvor elever kan hjælpe hinanden via chat og evt. video
Mvh Jacob

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Ivan » 21. maj 2015, 16:31

Og at de er lige til at gå til!

Ift. teknik og fællesskab: Måske man kunne oprette et skoleforum a la ubuntudanmark's med fokus på de problemer der relaterer sig direkte til skolefolk, dvs elever, lærere og it-folk. Jeg tror ikke det vil være dumt, hvis man kunne indføre en eller form for medie, hvor elever kan hjælpe hinanden via chat og evt. video


Er det ikke lidt i modstrid med hinanden? :twisted:
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 21. maj 2015, 17:49

Jacob Bahn skrev:Kan Chromebooks ikke konkurrere med en Ubuntu-pc på parametre som økonomi, enkelhed, udseende (som er en smagssag), stabilitet og mulighed for central administration?

Ok. Når jeg skrev Chromebook mente jeg Chromebook med en Ubuntu Installation. Altså du kører både Chromebook og Ubuntu på samme maskine.
Jeg mener også Chromebooks fra butikken er lidt uanvendelig inden Ubuntu bliver installeret med Crouton.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 21. maj 2015, 18:51

Et interessant spørgsmål kan være os:
Skal vi gå efter skole eleverne eller skolens maskiner?
Skolens maskiner har en speciel opsætning og hvis vi gik efter eleverne kunne vi jo, starte ud med at spørge om nogle elever ville have interesse og så tilbyde at hjælpe dem hele vejen.. Det kræver godt nok at de skrappe herinde har interessen os, da vi jo ikke alle er blevet til Linux hajer endnu ;-)
men os at de får en sektion for sig på forummet, så der er styr på alle deres spørgsmål :-)
Samt en sektion for dem hvor der ligger materiale hvor de kan lære om Ubuntu.. osv..

Som sagt, så bør det jo være et sted hvor der er mange Ubuntuianere, hvis nu de vil deltage i Ubuntu møderne som er fysisk.. Eller hvad tænker i?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf thj01 » 21. maj 2015, 19:13

Ubuntu er altså ikke lige til at gå til.

For at få de nyeste versioner af programmerne skal man arbejde med PPA'er, og Ubuntu kræver i mine øjne stadig en del tilpasning for at man rigtig kan anvende det. F.eks. er man lost i forhold til de nyeste versioner af GIMP'en, Inkscape, Libreoffice hvis man ikke anvender og fornyer sine PPA'ere ind imellem.

Det er rigtigt at det er nemt at sætte op, og det er endnu nemmere at vedligeholde og opdatere, men tankegangen bag det er meget anderledes en windows og mac. Jeg underviser elever på supporter og datatekniker uddannelsen i Linux, og der ser man tydeligt de ting som vi som Linuxfolk synes er nemme og meget smartere faktisk er udfordrende at få forståelse for. Der er nogle helt designmæssige ting i Linux, som er meget fremmede for windows/mac folk.

.... og så virker Direct X ikke på Linux....... (læs - de virkeligt seje windowsspil)

... og prøv lige at finde et matematikprogram der er nemt at anvende til Linux...

Jeg tror ikke at vi kan rykke før den dag det hedder HTML5 og browserbaserede tjenester... og så er Chromebook så meget nemmere at administrere (og man skal ikke bøvle med drivere), også fordi at rigtig mange faktisk har en konstant webforbindelse. Nettet er kommet for at blive og det er allestednærværende.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2015, 19:22

thj01 skrev:For at få de nyeste versioner af programmerne skal man arbejde med PPA'er, og Ubuntu kræver i mine øjne stadig en del tilpasning for at man rigtig kan anvende det. F.eks. er man lost i forhold til de nyeste versioner af GIMP'en, Inkscape, Libreoffice hvis man ikke anvender og fornyer sine PPA'ere ind imellem.

Jeg tror ikke der er særlig mange skoler der har det som et krav at GIMP, Inkscape og Libreoffice skal være af seneste version, og jeg kender til skoler hvor det er de programmer de bruger. Jeg klare mig også selv fint med den udgave der følger med den distro jeg bruger. Faktisk er det lidt sjovt at de normalt holder på at man skal bruge LTS men samtidig ser det som et krav at de fleste af programmerne er bleeding edge.
thj01 skrev:.... og så virker Direct X ikke på Linux....... (læs - de virkeligt seje windowsspil)

Hvis du bruger den åbne driver til AMD grafikkort er der faktisk Direct X 9 :P

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 21. maj 2015, 19:56

Enig med Anders. En grim ting at lære videre er, at man skal være opdateret med bleeding edge PPA. Det koster på fejlfronten og konverterer brugere til testere, hvorved de får et dårligt indtryk af Ubuntu.
Alle producenter - specielt af kommercielle programmer - presser på for at få folk til at opdatere mere end de har brug for. Det kommer man netop bort fra med Ubuntu.

Ellers er jeg enig med thj01 i man skal finde noget hardware (ex Chromebooks) som man ikke skal ligge og finde drivere til. Og prøv lige Crouton Ubuntu gutter. Det er imponerende!
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 21. maj 2015, 20:06

Octave, geogebra, scilab og Maple er eksempler på fine linux programmer til matematik.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf thj01 » 21. maj 2015, 20:15

Offfice, billedbehandling (bitmap og vektor), samt audio/media redigering er væsentlige elementer i deres brug.

Og netop Libreoffice 4.4 er så brugervenlig, at jeg personligt mener, at MSO på ingen måde er foran (lige bortset fra formatering af indholdsfortegnelser, som virkelig er røv elendig). Det er netop anvendelighed med formler, indsættelse af svg (illustrationer, arbejdstegninger osv) at libreoffice vinder i forhold til MSO, som ikke kan arbejde med svg. Der sker faktisk rigtig meget på anvendelighedsfronten inden for opensourceprogrammer nu - netop fordi de er ved at udbrede sig og brugerne forventer det.

Det er ikke bleeding edge - det handler om brugervenlighed, effektivitet i at arbejde med opgaverne osv. se f.eks. forskellene mellem libreoffice classic (den der følger med Ubuntu 14.04) og så PPA 4.4 versionen - og Inkscape 0.48 vs 0.91. Det er fra "kan bruges" til anvendelig.

For mig at se er det netop brugervenligheden af software der skal være i fokus, for styresystemet er inderligt irellevant for at løse arbejdsopgaver. Det er netop anvendeligheden der skal være i fokus (IMHO). For reelt så vinder skolerne intet ved at skifte OS, da de som regel har betalt deres software. Der skal være en merværdi i det før de skifter - og der skal ikke opstå nye behov som f.eks. hjælp til at konfigurere maskiner (f.eks. WIFI, Bluetooth, grafik) som vi f.eks. ser på dette fora fra nytilkomne Ubuntubrugere. For der kan vi se hvordan det vil se ud den stakkels IT-ansvarlige der skal sørge for at tingene bare kører.


Men igen - det er min holdning, måske fordi jeg står med undervisning hver dag, hvor jeg tydeligt ser forskellen mellem Windows/Mac og Linux. - og hvor jeg kender til de udfordringer eleverne skal kunne arbejde med.
Senest rettet af thj01 21. maj 2015, 20:20, rettet i alt 1 gang.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf thj01 » 21. maj 2015, 20:19

@Claus

Ja der findes en masse programmer som kan - men de fleste af dem (måske pånær geogebra) mangler undervisningsmateriale.

Der findes mange programmer som kan - og jeg er ikke uenig i at der findes løsninger til stort set alt inden for Linux universet - men derfra og så til at sige at alle lærere fremover kan undervise i det, og at eleverne kan lære at anvende det er altså en helt anden ting.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 22. maj 2015, 00:18

Der er nok en del herinde der læser hurtigere end mig, så derfor vil jeg lige dele dette dilemma, som vi nok til dels står i endnu: http://www.version2.dk/blog/hvordan-hjaelper-vi-flere-folk-til-bruge-linux-14417

Det er dog ikke kun artiklen, men os den kæmpe bunke kommentare :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 22. maj 2015, 07:18

thj01 skrev:@Claus

Ja der findes en masse programmer som kan - men de fleste af dem (måske pånær geogebra) mangler undervisningsmateriale.

Der findes mange programmer som kan - og jeg er ikke uenig i at der findes løsninger til stort set alt inden for Linux universet - men derfra og så til at sige at alle lærere fremover kan undervise i det, og at eleverne kan lære at anvende det er altså en helt anden ting.

Jeg er bestemt heller ikke sikker på man kan trumfe noget igennem uden de involverede selv er motiveret for det. Hvis det bliver noget der ikke bare spiller som eksempelvis Chromebooks med Crouton eller i det hele taget maskiner der ikke er preinstalleret eller certificeret med Ubuntu, så bliver det op ad bakke.
Jeg mener vi først skal satse på at "sælge" ideen til den enkelte gymnasieelev der vil spare mange penge.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 22. maj 2015, 13:51

Vi kunne vel lave noget spørgeskame og måske få ud på en skole til eleverne.. Bare for at se hvad der kommer ud af det?
Så kan vi jo os se hvad de bruger af programmer og finde alternativer.. (Programmerne hedder jo ikke det samme)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

soren_dk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:24

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf soren_dk » 22. maj 2015, 17:15

Jeg tror nu også jeg selv ville være mest til at hjælpe enkelte elever og lærere ... ideen med at skifte en hel skole af gangen er lidt over mit niveau :-)

Angående matematik (på højt plan): Rstudio + R + Rmarkdown

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 26. maj 2015, 10:24

Har lavet forsøg med en Toshiba Chromebook og her er et skriv:
https://docs.google.com/document/d/1zuXflxNsVvbXtJJijBsZzSpyG9q85-QJ7JPz3wO6jLc/edit?usp=docslist_api
Kom endelig med kommentarer.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster