Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges!!

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 20. maj 2015, 22:02

Nu kender jeg ikke fordele/ulemper ved chromebooks. Jeg kender ikke deres nuværende opsætning, men jeg vil tro at de vælger chromebooks fordi de er flytbare? (Det er vel bærbare?)

At de har adgang til alt udefra kan nu os gøres med andre Linux systemer: http://www.techstagram.com/2013/09/19/8-cloud-os/

Jeg ved ikke hvad Ubuntu kan på den konti..
Du kan jo spørge om de vil have interesse i at få Ubuntu på deres nuværende maskiner og så kan de jo fortsat få Chromebooks hvis de ønsker det.. Ubuntu er jo gratis :-)
Medmindre de sælger maskinerne de har for at få en mindre udgift til chromebooks..

Og her er jo en Windows VS Linux side: http://www.whylinuxisbetter.net/index_da.php?lang=da
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 20. maj 2015, 23:01

Chromebook med Ubuntu i en chroot (Crouton) er meget simpelt at få til at spille. Man kan skifte mellem køtende ubuntu og chromebook med shift-ctrl-alt-pil
Og så har man fordelen af at maskinen allerede kører linux optimalt inden man installerer ubuntu. Ubuntu Installationen tager under en halv time og involverer foruden internettet kun et 4GB usb stick til backup af Chromebooken. Ubuntu gør at brugeren kan bruge PC en til andet end internet baserede tjenester. F. Eks. Maple, smartboard og libreoffice.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf thj01 » 20. maj 2015, 23:03

Før man går ud og "frelser" skolerne, så bør man først danne sig et overblik over hvad de egentlig har behov for.

For uanset om vi synes Ubuntu er dækkende så byder det på en række udfordringer - herunder krav til hardware. Der er bare bøvl med broadcom (Wifi), intel/nvidia og intel/ATI maskiner (strømforbrug og driveropdateringer). Og der er udfordringer med at konfigurere WIFI på Linux, så det kan de samme ting som windows driverne.

At Libreoffice sagtens kan udfylde rollen for MSO er en ting, men mange uddannelser er afhængig af software der ikke umiddelbart fungerer med Linux. Og enhver der har forsøgt at overbevise en adobe mand om at Gimpen, Darktable og Inkscape "kan det samme" ved at det er en udfordring.

Det er IKT afdelingerne der skal overbevises - ikke lærere, elever eller skoleledelse, og der skal der nogle faglige og kompetente begrundelser på bordet.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 23:09

thj01 skrev:Før man går ud og "frelser" skolerne, så bør man først danne sig et overblik over hvad de egentlig har behov for.


Helt enig. det er vigtigt at sætte sig ned sammen med relevante repræsentanter for den/de skole(r), der kan være tale om. Det er vigtigt at sætte sig ind i ikke mindst lærernes situation og ledelsernes mulighed for opbakning til projektet.

thj01 skrev:Det er IKT afdelingerne der skal overbevises - ikke lærere, elever eller skoleledelse, og der skal der nogle faglige og kompetente begrundelser på bordet.


Med mindre man arbejder sammen med mindre enkeltstående enheder som fx en privatskole
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 20. maj 2015, 23:11

Jeg er ikke inde i det tekniske. Vil du uddybe:

Claus Henriksen skrev:Chromebook med Ubuntu i en chroot (Crouton) er meget simpelt at få til at spille. Man kan skifte mellem køtende ubuntu og chromebook med shift-ctrl-alt-pil


Og

Claus Henriksen skrev:Ubuntu gør at brugeren kan bruge PC en til andet end internet baserede tjenester. F. Eks. Maple, smartboard og libreoffice.


Kan en Chromebook ikke bruge andet end netbaserede tjenester?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2015, 03:07

En Chromebook her Linux hvor det eneste man har adgang til er Google Chrome + lidt ekstra udvidelser end normalt.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 21. maj 2015, 07:07

Baseret på erfaringer er IT afdelingen på både folkeskolen og gymnasiet egentlig bare ude på at holde deres eget arbejde minimal. Hvis eleven selv kan håndtere Ubuntu, og er motiveret til det, så bliver det en succes.
Når vi taler gymnasiet (gør vi ikke det?) er pengepungen elevens/forældrenes og motivationen derved lidt større. Jeg forestiller mig ikke længere at kunne overbevise alle de elever der VIL have Mac/Windows endsige de IT ledere der insisterer på mestendels at køre MS i skolens eget miljø. De har deres egne motiver. Men bare 10-20% brugere er en fin begyndelse.

Og ja, Chromebook er ikke beregnet til at arbejde offline. Her er det Ubuntu kommer ind i billedet. Det kører fejlfrit inde i Chromebook efter man har installeret det fra nettet. Ingen bootiso/usb eller seperat partition nødvendig.
Har læst at Linus Torvalds har peget på Chromebook som det der forøger chancen for accept af Linux på Skrivebordet.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 21. maj 2015, 08:51

Hvis Chromebooks er så geniale i sig selv, hvorfor skulle nogen i skoleverdenen så bruge tid på Linux?

Hvad er det afgørende argument for dig/jer/os?

Hvad kan være det afgørende argument for elever, lærere, ledere?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2015, 09:31

De kan arbejde offline :P

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Claus Henriksen » 21. maj 2015, 11:18

Jacob Bahn skrev:Hvis Chromebooks er så geniale i sig selv, hvorfor skulle nogen i skoleverdenen så bruge tid på Linux?

Hvad er det afgørende argument for dig/jer/os?

Hvad kan være det afgørende argument for elever, lærere, ledere?

Chrromebook ER en linux PC. Enda en der er beregnet til Linux.
Argumenter: Økonomi, enkelthed og udseende
Sekundære argumenter: frihed, stabilitet og nemt at administrere centralt
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Blueeyez » 21. maj 2015, 14:38

Må indrømme at chromebook lyder ret lame... :-) og internet afhængig..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 21. maj 2015, 15:23

Claus Henriksen skrev:Chrromebook ER en linux PC. Enda en der er beregnet til Linux.
Argumenter: Økonomi, enkelthed og udseende
Sekundære argumenter: frihed, stabilitet og nemt at administrere centralt


Jeg er med og især argumenter om uafhængighed af konstant internet (hvilket de fleste har udtagen under nedbrud) og muligheden for at anvende ældre pc'er vil jeg tro har noget betydning. Men set fra en skoleleder/-lærer/-it-mands synspunkt:

Kan Chromebooks ikke konkurrere med en Ubuntu-pc på parametre som økonomi, enkelhed, udseende (som er en smagssag), stabilitet og mulighed for central administration?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2015, 15:27

Chromebooks kræver køb af nye maskiner, så på det punkt kan Ubuntu måske godt konkurrere alt efter hvad de allerede har af udstyr.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 21. maj 2015, 15:31

Så skal man i hvert fald kunne overbevise dem om, at de faktisk får 'nye' maskiner ved installation af Ubuntu!
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Ubuntu på danske skoler og gymnasier -- frivillige søges

Indlægaf Jacob Bahn » 21. maj 2015, 15:32

Og at de er lige til at gå til!
Mvh Jacob

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster