ubuntudanmark.dk - udseende

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Blueeyez » 5. jan 2014, 21:32

Jeg ved godt det nok er en lille ting for mange, men jeg selv har ikke et perfekt syn (too bad for me) og derfor ville jeg se om jeg kunne ændre udseendet i ubuntudanmark.dk (uden plugins i min browser, da det blot giver andre problemer) og jeg kom tfrem til at det var muligt, men at der kun er 1 style herinde så at sige... Den hedder ubuntu light.

Det kunne være rart hvis vi kunne få et Ubuntu dark frontend som blev lagret som cookie, da det helst godt må gælde hele ubuntudanmark.dk - kort fortalt, så er det blot anstrengende at læse sort tekst på lys baggrund i længden...

Jeg benytter primært firefox lige for tiden, men førhen google chrome hvor jeg benyttede high contrast udvidelsen, men det giver jo blot min bærbar mere arbejde, hvilket jeg vil undgå... (Ved godt jeg snart skal ha købt en ny bærbar)..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf NickyThomassen » 6. jan 2014, 10:50

Jeg skriver gerne ønsket på arbejdslisten, men jeg kan desværre ikke love noget.

Det er rigtigt at forummet understøtter flere temaer, og at man selv kan vælge imellem dem (hvis der var flere end ét), men jeg tror ikke at vi kan få det til at gælde for hele siden. Resten af siden bliver drevet af Wordpress, og der er temavalg ikke ret godt understøttet.

Men problemet er vel størst for forummet (forstået på den måde, at der bliver brugt mest tid her)?
Kan du ikke lige linke til en side, som har et tema som du beskriver?

Udover udfordringen med at lave temaet, så giver hvert ekstra tema vi understøtter også ekstra arbejde. I de sidste år, og i nær fremtid, er vi kun 2, som kan lave den slags arbejde på hjemmesiden. Så alle ændringer vi laver, må helst ikke give os mere arbejde, og det er selvfølgelig en begrænsning.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 6. jan 2014, 17:56

Problemet er at for at kunne vise menuer m.m. i forummet skal temaet tilpasses. I starten vedholdte jeg to tema, det andet var rent tekst og var til google og folk med læse vanskeligheder, svage computer, eller ingen grafisk brugerflade/skærmlæsere. I længende blev det dog for stor en arbejdsopgave, der er stadig mange ting der mangler at blive lavet færdig i hoved temaet, og jeg har der for droppet tekst temaet.

Et forslag er at vi måske arbejder sammen om at lave et userContent.css som folk kan indlæse for at gøre siden mere læselig på deres maskine.
http://thebarnharts.com/firefoxcssoverride.asp

Wrisberg
Indlæg: 250
Tilmeldt: 25. okt 2009, 22:10
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Wrisberg » 10. jan 2014, 09:18

Jeg har endnu ikke kunnet tyde den verifikations kode som kommer hvis man vil logge ind på support / chat.

Selv efter 15 forsøg er det umuligt, for mig.

Andre sider med den kryptering, har jeg aldrig haft problemer med.
Jonas Wrisberg

W520

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2014, 11:01

Det er ikke os men freenode der driver den side. Prøv I stedet gnome xchat på din computer, så skal du godt nok vælge kanal og netværk, men der er ikke en kode.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Blueeyez » 4. feb 2014, 21:07

NickyThomassen skrev:Jeg skriver gerne ønsket på arbejdslisten, men jeg kan desværre ikke love noget.

Det er rigtigt at forummet understøtter flere temaer, og at man selv kan vælge imellem dem (hvis der var flere end ét), men jeg tror ikke at vi kan få det til at gælde for hele siden. Resten af siden bliver drevet af Wordpress, og der er temavalg ikke ret godt understøttet.

Men problemet er vel størst for forummet (forstået på den måde, at der bliver brugt mest tid her)?
Kan du ikke lige linke til en side, som har et tema som du beskriver?

Udover udfordringen med at lave temaet, så giver hvert ekstra tema vi understøtter også ekstra arbejde. I de sidste år, og i nær fremtid, er vi kun 2, som kan lave den slags arbejde på hjemmesiden. Så alle ændringer vi laver, må helst ikke give os mere arbejde, og det er selvfølgelig en begrænsning.


Jeg er godt klar over at det giver mere arbejde desværre, men hvis temaet herinde blev lavet i .csss kunne i jo gøre så vi der bruger siden kan justere i siden den vej? Og hvis muligt så kunne en cookie vel gøre så det berør hele websiden?

ja wordpress er lidt kompliceret og det er ret træls at rode i på det område, men troed nu os at siden her var noget nogen havde lavet fra bunden ;)

Beklager iøvrigt mit sene svar, men da jeg lige er flyttet i Januar glemte jeg lige alt om denne tråd, da der var meget andet at huske på...
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2014, 02:51

Blueeyez skrev:Jeg er godt klar over at det giver mere arbejde desværre, men hvis temaet herinde blev lavet i .csss kunne i jo gøre så vi der bruger siden kan justere i siden den vej?

Temaet er lavet i CSS og du kan jo overskrive det med et userContent.css i din browser (se mit link fra tidligere)

Blueeyez skrev:Og hvis muligt så kunne en cookie vel gøre så det berør hele websiden?
Det kan jeg ikke lige se hvordan det skulle løse eller fungere.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Blueeyez » 5. feb 2014, 19:28

@AJenbo

Hmm er i .mozilla/firefox og undre mig nu over hvor jeg skal hen.. Der er en profile.ini men ved ikke (Er ikke lige skrap på dette område?)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 5. feb 2014, 23:06

I ~/.mozilla/firefox vil der ligge en mappe med et navn i retningen af "f3211si3.default", under den skal du oprette en mappe der heder "chrome" og i den opretter du filen "userContent.css", her er noget kode du kan starte med så teksten i forum indlæg bliver forstørret:

Kode: Vælg alt

@-moz-document url-prefix(https://ubuntudanmark.dk/)
{
    .postbody .content {
        font-size: 3em !important;
    }
}

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Blueeyez » 9. feb 2014, 20:34

#AJenbo

Lækkert, men synes ikke det påvirker skriftstørrelsen? (Har rodet lidt i css, men at bruge det på den her måde er nyt, så tænker mest nu - Skal jeg kigge i ubuntudanmarks .css fil og se koden og derefter kopiere det jeg vil have ændret eller?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2014, 00:30

Husk at genstarte Firefox efter du har lavet ændringerne. Jeg har vedhæftet et billed af hvordan det skal se ud. Hvis ikke du får samme resultat må du have gjort noget forkert, prøv at vis mig stien for hvor du har lagt filen.

Den bedste måde at gøre det på er at trykke f12, finde ud af hvad der skal ændres i css reglen og så skrive den ind i filen.
Vedhæftede filer
stor-text.png
stor-text.png (38.55 KiB) Vist 714 gange

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf lath » 10. feb 2014, 19:02

Et simpelt trick:

CTRL++ , som betyder: Hold CTRL (eller Control) tasten inde og tryk på + tasten, og slip dem så samtidigt.
Det den gør er at lave en tekst større (font-size bliver større).
Man kan gøre det flere gange efter hinanden.

CTRL+- altså CTRL-tast og - (minus) tasten gør det modsatte: Formindsker tekststørrelsen. Det kan man også gøre flere gange efter hinanden.

Det virker også på alle web sites, da det er en feature som browseren stiller til rådighed for brugeren.
Det er ikke en feature som et website er involveret i.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2014, 20:33

@Lath det er lang tid siden de genvej blev lavet om til at zoom ind og ud, hvilket Blueeyez vist ikke var så interaseret i. Det virker i øvrigt også med ctrl+scroll. Der findes dog plugins som tillader dig at ændre tekst størrelsen, eks firebug.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf Kurt Christensen » 10. feb 2014, 20:47

I Chrome kan man under indstillinger vælge forskellige indstillinger i forhold til skriften, ved ikke om det er det du tænker på med plugins.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntudanmark.dk - udseende

Indlægaf AJenbo » 10. feb 2014, 22:30

Ja under menu->indstillinger->webindhold kan man ændre skrift størrelsen i Chrome

Firefox har også nogle mulighed under rediger->preferencer->indhold->avanceret

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster