Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Indlægaf lath » 14. okt 2013, 17:30

Christian.Arvai skrev:Det er heller ikke fordi, at jeg har "nej-hatten" på. Personligt syntes jeg at ideen er rigtig god, og jeg vil meget gerne arbejde videre med den. Spørgsmålet er bare, om vi kan få mange fra LoCo med, da det jo kræver en del mere teknisk indsigt, og så er der jo stadigt den pædagogiske del - Vi ender med at vende brugerne til, at LoCo sørger for at det hele virker (læs: LoCo har ansvaret for at det virker), og at de derfor ikke lærer noget om avanceret brug af Softwarecenter og Terminalen, hvilket i længden er selvmål.

Kort sagt:
* Som privatperson er jeg vild med ideen, og jeg er klar til at deltage.
* Som bestyrelsesmedlem, administrator og mangeårigt medlem af forum, syntes jeg at, vi skal overveje det meget grundigt, da der er ulemper ved metoden.


Alle nye brugere kommer til at lære en avanceret ting i software center, tilføje en ppa og husk så at opdatere bagefter.
Fordelen er kommanoderne bliver lidt kortere - vi er også sikker på de ikke skiver forkert i vores meget lange kommandoer.
Vi kan sagtens holde det til simple kommandoer.

Hvad angår at man skal skrive en deb pakke kan man jo skrive ned hvad hvad man gør og hvorfor man gør det - incl med et link hvor man fandt informationen på nettet.
Det må blive noget om hvordan man omformer et langt scripts apt-get install/remove/purge kommandoer til de Depends/Conflicts etc sektioner der er i en deb fil.
Det kan ikke være så svært - det er bare anderledes, og nyt.

Hvad "LoCo har ansvaret" angår - så har vi også ansvaret for scripts virker som vi skriver ok for her på websitet - der er sådan set ingen forskel.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Indlægaf wangerin » 14. okt 2013, 19:20

lath skrev:Jeg mener at scriptsene faktisk kan laves om til apt meta-pakker - en *.deb pakkefil som ikke indeholder noget, men som kræver at nogle bestemte pakker ikke er installeret og at andre bestemte pakker er installeret.


At lægge tingene i en ppa ændrer da ikke på noget.

Jeg har haft mit eget repository live i efterhånden en hel del år.

Der har jeg en install-pakke, som tilføjerer mit repository i /etc/apt/sources.d.

Derefter skal der køres en

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update


Nu ligger alle mine pakker i paee-håndteringen efter dit eget valg.

Hvor meget (eller lidt( beskrivelse der dukker op, afgøres udlukkende af hvor meget jeg putter på den enkelte pakke.

Jeg bruger det rigtigt meget. Bla har jeg automaticeret min opsætning af vpn, forskelle kunde-setups op meget andet.

Plus et par programmer som jeg buger i special-versioner.

PPA virker svjv principielt på samme måde. Jeg foretrækker personligt bare at have det liggende på min eget server da mine scripts bruges med diver ubuntu-, debian- og mint-maskiner Og alle ytækker på det samme repos.

/Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Indlægaf lath » 14. okt 2013, 20:47

wangerin skrev:
lath skrev:Jeg mener at scriptsene faktisk kan laves om til apt meta-pakker - en *.deb pakkefil som ikke indeholder noget, men som kræver at nogle bestemte pakker ikke er installeret og at andre bestemte pakker er installeret.


At lægge tingene i en ppa ændrer da ikke på noget.

ikke forstået?
Der er netop meningen at der ikke være nogen forskel på en apt meta-pakke for f.eks. openjdk7 java og det script, der gør det samme.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Indlægaf wangerin » 14. okt 2013, 22:57

lath skrev:
wangerin skrev:
lath skrev:Jeg mener at scriptsene faktisk kan laves om til apt meta-pakker - en *.deb pakkefil som ikke indeholder noget, men som kræver at nogle bestemte pakker ikke er installeret og at andre bestemte pakker er installeret.


At lægge tingene i en ppa ændrer da ikke på noget.

ikke forstået?
Der er netop meningen at der ikke være nogen forskel på en apt meta-pakke for f.eks. openjdk7 java og det script, der gør det samme.

/Lars


Du laver en .deb som laver de ændring du gerne vil ha lavet.

Det er ingen meta-package.

Jeg har lavet en pakker som installerer alle mine pakker (men ellers intet laver. Det er en meta-package.

De scripts som roder rundt her på sitet, kan sagtent lægges i en deb-fil.

Og en installation af en given pakke kan sagtens sættes op til at sætte diverse ting op.

Vil du ha en
* ubuntu-dk-java-installer.deb som blot installere openjdk-7-plugin?
* ubuntu-dk-vnc-installer.deb som installere alle pakker til vlc?

Jeg kan se fornuften i den sidste, da der potentielt en mange pakker som skal installeres. Er der ellers ting som skal sættes op til vnc kan læse alt?

Mht openjdk-7-plugin er jeg ikke helt med på ideen, da der ikke skal andet ind installeres den ene pakke (og hvad der ellers følger med) - jeg har i hvert fald ikke observeret problemer med nemid selvom jeg udelukkende installerer plugin'et.
- men jeg kan da godt se ideen om at lave en generelt hieraki af ubuntu-dk-*-installer pakker til diverse faq-instalationerne.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skal Ubuntu Danmark have sin egen ppa?

Indlægaf lath » 15. okt 2013, 15:55

Jeg ville nu mene at en meta pakke også indeholder definitioner for de pakker so den selv er i konflikt med.
Dermed kan installation af sådan en pakke sørge for at purge alle andreJRE installationer, så det ikke går for meget knas i det med NemID.

Ubuntu-dk-* pakker er mest meta pakker der er specialeciret til specielle danske forhold, eller ting som folk igen-og-igen har det samme problem med - f.eks hvis der skal installeres mere end 1 pakke for at noget bestemt virker korrekt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster