Statusrapport for forum 30-09-2013

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Statusrapport for forum 30-09-2013

Indlægaf Christian.Arvai » 30. sep 2013, 19:22

* Ny Redaktør. Vi har fået et nyt medlem af redaktørteamet. Det drejer sig om Klaus Rasmussen, som har fået opgaven som redaktør. Vi siger velkommen til ham og ser frem til et konstruktivt samarbejde.


* Ny Administrator. Efter lidt over fem år på posten som Redaktør, er vi i teamet blevet enige om at, jeg fremover er Administrator her i forum. Dette vil ikke give nogen forskel for brugerne herinde, hverken i forum eller på det rent administrative område, da jeg stadigt vil lægge de fleste kræfter på support og guides, og det ændre heller ikke på at, Ajenbo er den ansvarshavende Admin herinde.
Det skyldes primært at, jeg manglede værktøjerne til at blokere spambots, og derfor har måtte anmelde dem, skrive en begrundelse for anmeldelsen, og derefter skulle en Administrator så læse rapporten og handle derefter, hvilket rent ud sagt er tidsspilde.
Jeg vil sige pænt tak for tilliden, og glæder mig til fortsat at arbejde i teamet.


* Præciseret reglerne omkring brug af links i signatur. På baggrund af denne tråd, har vi præciseret reglerne for brug af signatur i forum. Der er intet nyt i reglen, for vi har aldrig tilladt kommicielle links. Vi har ikke mulighed for at bygge teksten direkte ind i phpBB, så vi har skrevet den ind i Retningslinier i forum. Dette vil erstatte den tidligere tråd, som vil blive slettet om et stykke tid.


* Nyt punkt ved rapportering vedr. overtrædelse af CoC. Vi har tilføjet et nyt punkt, sådan at folk kan vælge at rapportere overtrædelser af CoC direkte i menuen.
Billede


* Opdateret listen over bestyrelsen på https://ubuntudanmark.dk/forening/ og tilføjet LoCo-kontakten i en ny tabel. Listen var simpelthen ikke opdateret efter sidste valg, men nu er det gjort.
Billede


* Opdateret medlemslisten til bestyrelsesforum og ændret standardgruppen for bestyrelsesmedlemmer (bortset fra dem som er Admins og Redaktører), og givet dem en blå farve ved brugernavnet. Dette skulle gerne synliggøre medlemmer af bestyrelsen, når at de skriver indlæg i fx bestyrelsesforum. Redaktører og Admins beholder grøn og rød farve, da det ellers vil blive ret farvefuldt at se vores brugernavne ;)
Billede


* SSL til serveren. Efter at have kigget rundt på markedet flere gange, bestemte vi os for at købe et certifikat hos Gandi SAS. Det kostede 104 DKK, gælder ét år af gangen, tilbyder standard ikke-økonomisk kryptering (dvs. at der ikke er økonomisk garanti på det) og alle moderne browsere burde kunne genkende det. Pt. er det kun forsiden og forummet som virker med kryptering, ligesom at login ikke bliver husket, men vi arbejder på at løse det.


* Domænet er blevet overdraget til foreningen. Den 20 januar i år overdragede Martin domænet til Foreningen af Danske Ubuntubrugere, som jeg oprettede hos dk-hostmaster til formålet. Så nu har admins og foreningen 100% styr på hjemmesiden, dets indhold og domænet dertil.


* Planet Ubuntu Danmark er flyttet til forums server. En planet er en relativ simple side, som samler blogs fra forskellige hjemmesider, så man kan se forskellige indlæg om et givent emne. sbc har indtil for nylig kørt http://planet.ubuntudanmark.dk, men den er nu rykket over på foreningens server. Hvis man gerne vil have sin egen blog på siden, så kontakt en admin eller webmaster@ubuntudanmark.dk (adressen står også på planeten).


* Gennemgået https://ubuntudanmark.dk/forum/ for stave og grammatikfejl, og fået dem kontrollet af en lærer bagefter, hvilket gav endnu flere forbedringer. Det giver ingen forskel for brugerne som direkte, men det ser en del bedre ud.


* Opdateret "Flest brugere online" til 61 brugere. Dette skyldes oprindeligt en fejl i det gamle forum, hvor at tælleren gik amok, og registrerede alle forums brugere online på en gang. Da vi flyttede til det nye forum nulstillede vi så tælleren, og det har vi kørt med siden. Men ret skal jo være ret, så vi har haft gravet rundt i gamle tråde, kontaktet gamle brugere på FB og kontrolleret div. statistikker, for at finde det korrekte tal. Vi kan finde følgende indlæg i forum https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=4185&hilit=DR%27s+Pengemagasinet&start=15#p23934 , hvor at Martin Pihl skriver 61 brugere, og tidspunktet passer med grafen, så nu er tælleren manuelt sat til 61 brugere.
Billede
Billede


* 01/09/2013 – Tak til DR for Ubuntu-artikel
Onsdag d.28/08 bragte dr.dk en artikel om genbrug af aldrende hardware – ved hjælp af Ubuntu. Under artiklen er der et link her til forsiden, og i dagene 28-31 har det givet os 385 besøg fra dr.dk.

Vi siger tak for den gode artikel og linket, og håber at kunne hjælpe potentielle nye brugere, med at fange interessen for Ubuntu.


* Vi har en meget spændende nyhed. Vi har oprettet en ny fælles bruger (Denmark LoCo Team) som fremover vil stå som forfatter af vores guides. En større gennemgang af dette kan læses på https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=17889 . Det bliver simpelthen den største og bedste samling af guides til Ubuntu, som at vi nogensinde har set i Danmark :D


* Reklamepræsentation af Ubuntu. Vores kreative medlem ubuntuuser42 har lavet denne flotte reklamepræsentation af Ubuntu https://ubuntudanmark.dk/filer/ubuntu-1304-show.odp (60MB!). Man kan læse mere om det i denne tråd. Indtil viderer (til og med d.28/09) har vi uploadet 6,8gb af den, fordelt over 123 downloads, så det må betegnes som en succes.

Faktisk er denne her måned den største målt på besøg, trafik osv., som vi har haft siden VPS'en overtog. Serveren har for september i gennemsnit haft cirka 30.000 sidevisninger om dagen, mod de normale cirka 25.000. Vi har også haft cirka 400 daglige besøg, mod de andre månedes cirka 250-350, og nærmer os dermed 850.000 viste sider for måneden. Google Analytics bekræfter tendensen, omend den ikke er helt så udtalt.

Serveren er stadig cirka 60% belastet på RAM, 15% på CPU og 65% på HDD, hvilket er normen for den.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Statusrapport for forum 30-09-2013

Indlægaf lath » 1. okt 2013, 06:40

* 01/09/2013 – Tak til DR for Ubuntu-artikel
Onsdag d.28/08 bragte dr.dk en artikel om genbrug af aldrende hardware – ved hjælp af Ubuntu. Under artiklen er der et link her til forsiden, og i dagene 28-31 har det givet os 385 besøg fra dr.dk.

Vi siger tak for den gode artikel og linket, og håber at kunne hjælpe potentielle nye brugere, med at fange interessen for Ubuntu.

Jeg har før skrevet det her i forum, men jeg ved snart ikke hvor mange gange jeg skal takke Microsoft for at lægge Windows XP i graven.

Det må nemlig være muligt at få en del nye Ubuntu brugere på den konto - der helst vil være fri for at bruge flere 1000 kr på en ny maskine.
Jeg kan nævne at her i lejlighederne hvor jeg bor er der en anden Ubuntu-only bruger - det er ham og hans søn der kun bruger Ubuntu fordi,
citat:
Det simpelthen virker så meget bedre end Windows

... hvilket man nok må skrive er en meget tilfreds Ubuntu bruger. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster