nemID og JAVA-tråd

Alt omkring ubuntudanmark.dk
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2013, 16:52

Hov jeg læste dit første indlæg forkert, jeg trode du hade skrevet openjdk-7-jre og ikke icedtea-7-plugin som jo faktisk er Icedtea :)

Jeg mener nu stadig der bliver installeret en Java når man vælger 3. parts software, men kan ikke finde listen pt.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 19. apr 2013, 17:31

Iflg http://askubuntu.com/questions/22285/clarification-of-the-third-party-software-options-during-system-installation skulle der blive installeret icedtea-6-plugin, men det ser ikke ud til at den er i pakken mere.

Valget gør at ubuntu-restricted-addons bliver installeret, men der er ikke umiddelbart noget java-specifikt i pakken.

Anyway. uden manuel installering af icedtea-7-plugn virker skidtet ikke, som om resten nu er med eller ej har ikke det store at sige i praksis

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 19. apr 2013, 17:41

Jeg har lige skulle installere openjava7 og udvidelser fra softvarecenteret på en nyinstallation for at komme i DDB og jeg er temmelig sikker på jeg sagde ja til det hele ved installeringen. openjave 6 var der tilsyneladende.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 20. apr 2013, 14:46

Jeg kan godt forstå at, folk kan blive irriteret over problemerne med nemID. Jeg mener dog at, det vil være i overkanten at oprette en særskilt fora kun for Java og nemID. Vi har i forvejen slået det op under "vigtige beskeder", så det burde være til at finde. Vi kan så snakke om placeringen er korrekt, eller om det skal være under"guides".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 21. apr 2013, 10:09

Så bør der bare gøres noget ved placeringen af de nuværende guides og vejledninger. For jeg har svært ved at finde dem.

Derudover er mange af de rigtige løsninger begravet inde midt i nogle af trådene, og det kræver at man nærlæser flere indlæg for at finde den rigtige problemstilling -> løsning. Og det er tydeligt, hvis man følger med, for der bliver oprettet den ene efter den anden tråd om nøjagtigt dette problem og derved forsvinder de "rigtige" tråde når man søger på problemstillingen.

Den eneste årsag til at jeg forslår en minigruppe til dette formål er:

Det er et konkret irritationsmoment for rigtigt mange og kan være en showstopper
Bankerne giver ingen support - hvorfor skulle vi ikke vise dem hvordan man gør det?
Det vil forhindre den kaskade af nye indlæg der reelt set handler om det samme - nemID virker ikke
Det vil være lynhurtigt at finde for alle ... og at henvise til, hvis en person ikke selv ser det når de kommer på fora'et

DET KAN VÆRE DYBT PROBLEMATISK HVIS ENS NEMID IKKE VIRKER

og...

Selv jeg gruer for den dag, hvor jeg støder ind i problemet igen, fordi jeg ved at jeg skal bruge langt tid på at finde den rigtige tråd på Ubuntudanmark.dk for at lave en latterlig simple rettelse.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 21. apr 2013, 12:00

Det var også derfor jeg fremhævede tråden om Firefox og NemID, fordi den løser nogle af de problemer der kan være hvis man skal søge og/eller læse "almindelige" indlæg som løsningsforslag:

* Med 4300 læsninger af Firefox og NemID har tråden været meget populær, og det må betyde at den har kunne findes uden de store problemer.

* Hver gang et indlæg i tråden tiløjede ny viden om emnet, så blev det første indlæg redigeret, så det altid indholdte trådens samlede viden.

* Ulempen er at en eller anden jævnligt skal holde det første indlæg opdateret, men det ville vel også være nødvendigt med andre løsninger.

* Hvis en bruger overser tråden og spørger om hjælp i forummet, så kan man bare linke venligt til tråden som svar.


Som sagt er jeg enig i at vi bør sikre nem adgang til vigtig info, og hvordan man får NemID til at virke i Firefox/Chrome må siges at vi det. Med tanke på tråden om Firefox og NemID, så tror jeg Vigtige beskeder er et godt sted at ligge en tråd om NemID generelt. Den skal så også indeholde fikset til Firefox, som beskriver hvordan man undgår at Firefox crasher når Java skal indlæses.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 21. apr 2013, 12:37

* Med 4300 læsninger af Firefox og NemID har tråden været meget populær, og det må betyde at den har kunne findes uden de store problemer.

Nej det betyder at den er blevet fundet .... ikke at det var "uden problemer". Alle de tråde der bliver oprettet om nemID tyder på at folk ikke kan ( gider/kan finde ud af) at finde de tråde.

* Hver gang et indlæg i tråden tiløjede ny viden om emnet, så blev det første indlæg redigeret, så det altid indholdte trådens samlede viden.

ja - hvis du har været inde og redigere i den - hvilken sikkerhed har en bruger for det? .... hvis de har fundet din tråd og ikke bare oprettet en ny

Og det ved jeg alt om da jeg i en årrække vedligeholdt Ubuntuguiden herinde på phpBB og senere på http://www.freedomnotbeer.dk. I dag er den slags ikke noget problem, da Ubuntu stort set virker uden de store problemer på kompatibelt hardware. Men det var nogle år, hvor først jeg og senere i samarbejde med Christian Arwai brugter TIMER på at holde tingene up-to-date!


* Ulempen er at en eller anden jævnligt skal holde det første indlæg opdateret, men det ville vel også være nødvendigt med andre løsninger.

Ja - fordi de steder vi skal bruge NemID bliver ved med at ændre på ting, der gør at vi får problemer. Det er ikke pga bredden i problemet jeg synes det vil være smart med en ny undergruppe - men pga. at tingene opdaterer sig hele tiden. Der kunne f.eks. køre en tråd med nemID i Chrome og en i Firefox.

eller rettere med 3 metoder

1. afinstaller alt andet og installer icetead

2 afinstaller alt andet og installer Java 7

3. afinstaller alt andet og installer Java 8

4. flere versioner af Java (hvilket man kan have brug for hvis man arbejder med webudvikling)


* Hvis en bruger overser tråden og spørger om hjælp i forummet, så kan man bare linke venligt til tråden som svar.

Ja - hvis man selv kan finde den.... Jeg har flere gange opgivet fordi det er for bøvlet at finde den "rigtige" tråd igen.



Jeg synes bare (IMHO) at der er alt for mange tråde der handler om nøjagtigt det samme, og er med til at vise at Ubuntu er et stort problem hvis man skal anvende nemID .. erhmmm - som alle vist skal. Ved at synliggøre løsningerne fra start af omkring så væsentligt en funktion vil være at møde brugerne hvor de er - ikke hvor de af jer der ved hvordan man anvender phpBB's søgefunktioner, og som nærlæser dette fora til dagligt.

- og det vil gøre Ubuntudanmark mindre uoverskueligt, hvis de emner som ofte bliver taget op bliver grupperet.


Men forslaget er lagt frem - brug det eller lad være. Kan jeg ikke finde det når jeg vælger at ominstallere, kan jeg jo altid oprette en tråd, hvor jeg spørger til hvor informationerne ligger henne ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 21. apr 2013, 14:02

Hvis det er det vi skal have, så kan jeg lave de 3 kommandoer på 5 minutter, så det er ikke problemet. Spørgsmålet er så om vi skal flytte tråden over under "Guides", og evt. sætte det som "Opslag", sådan at tråden ligger fast blandt de øverste indlæg (det vil nok ende helt i top, da det er opslaget med seneste indlæg, der vil placeres der.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 17:10

Kan det lade sig gøre at have emnet som opslag i flere fora på samme tid?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 21. apr 2013, 17:25

AJenbo skrev:Kan det lade sig gøre at have emnet som opslag i flere fora på samme tid?

Hvis man markerer "Global" i "Skriv emne som:" (under redigeringsvinduet), så kommer indlægget til at stå øverst i alle fora under "Bekendtgørelser".

Så burde det i hvert fald blive set :)

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 21. apr 2013, 18:03

thj01 skrev:Men forslaget er lagt frem - brug det eller lad være. Kan jeg ikke finde det når jeg vælger at ominstallere, kan jeg jo altid oprette en tråd, hvor jeg spørger til hvor informationerne ligger henne ;)


Heh :D


Du har selvfølgelig ret i, at et stort antal sidevisninger ikke automatisk betyder at tråden var let at finde. Der var jeg nok en anelse for hurtigt ude.

Men om en given information er opdateret eller ej, vil være et mere generelt problem, som jeg ikke tror der bliver ændret på ligemeget hvilken form man bruger til det (indlæg, guide, wiki ... ). Jeg har da fx flere gange givet forældet info videre her på forummet, fordi jeg ikke var klar over at tingende havde ændret sig. Der tror jeg at den bedste løsning er, at så mange som muligt ser oplysningerne så der er peer review på det.

De områder, der er omfattet (af bølge 2), er ansøgning om hjælpemidler, ansøgning om hjælp til betaling af ejendomsskat, ansøgning om begravelseshjælp, ansøgning om valg af læge, ansøgning om økonomisk friplads, anmeldelse af rotter, indgivelse af ægteskabserklæring, ansøgning om duplikatskørekort, ansøgning om pas, anmeldelse af udrejse af Danmark, ansøgning om navne- og adressebeskyttelse, ansøgning om privat straffeattest, anmeldelse af cykeltyveri, ansøgning om navneændring, anmeldelse af navngivning, anmodning om begravelse, anmeldelse af faderskab og ansøgning om kunststøtte.
http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/Anden-boelge-godt-paa-vej

Så NemID bliver endnu vigtigere i de kommende år...

Ellers skal vi overveje noget nyt, såsom en wiki eller noget tilsvarende. Vi hoster jo selv nu, så alt hvad der ikke bruger over 100mb ram og kan køre på Apache kan bruges. twiki ligner fx et seriøst projekt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 18:40

Ok det ser ud til at det er noget vi kan se frem til ca. 1. december 2013

Jeg syndes det bedste sted at lægge dem ville være at have det under guides.

Wiki kunne være en udemærket ide. Jeg ville så gætte på det er for at alle generelt får fuld adgang ellers kunne vi jo gøre det samme via WP artikler.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 22. apr 2013, 09:56

AJenbo skrev:Kan det lade sig gøre at have emnet som opslag i flere fora på samme tid?


Det er altså noget rod, for så får man alle de der "røde" markeringer op når man logger ind - og så bliver man blind for alle træerne i skoven.

Jeg synes at de få "fælles" indlæg der allerede er roder og er fuldstændig malplaceret i de mange tilfælde

***

Men det kan jo tjekkes ret simpelt. Hvis alle der ikke kommere flere "horeunger" - altså nye indlæg om nemID og Java, så virker det.

Hvis der stadig kommer en kaskade af nye indlæg, så er en separat tråd, med tydelig overskrift løsningen.

Men med min viden (og jacob Nielsen) om menneskers brug af internettet så gælder følgende: Folk læser ikke - de skimmer. Og kan de ikke finde det i løbet af 2-5 sekunder så går de videre

Og hvis vi seriøst ønsker at hjælpe folk med at bruge Ubuntu, så bør vi adresserer de vigtigste ting direkte på forsiden (hvilket Jacob Nielsen tjener millioner på at banke hjemmesideudviklere ind i hovedet)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf swotie » 22. apr 2013, 11:10

Nu vil jeg gerne bruge til at spørge om noget ang, java .... og ikke diskutere dens berettigelse ;-)

Er der andre end mig der får at vide at java er forældet i Chrome og Chronium, efter opgradering til oracle java 1.7.0_21
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 11:30

thj01 skrev:Men det kan jo tjekkes ret simpelt. Hvis alle der ikke kommere flere "horeunger" - altså nye indlæg om nemID og Java, så virker det.

Hvis der stadig kommer en kaskade af nye indlæg, så er en separat tråd, med tydelig overskrift løsningen.

Men med min viden (og jacob Nielsen) om menneskers brug af internettet så gælder følgende: Folk læser ikke - de skimmer. Og kan de ikke finde det i løbet af 2-5 sekunder så går de videre

Og hvis vi seriøst ønsker at hjælpe folk med at bruge Ubuntu, så bør vi adresserer de vigtigste ting direkte på forsiden (hvilket Jacob Nielsen tjener millioner på at banke hjemmesideudviklere ind i hovedet)

Det er ikke sikkert det vil stoppe det heller, ikke alle folk værken lander på eller læser forsiden. Der vil altid være en hvis % som må tages manuelt. Hvis NemID hjælp ikke er det vigtigste vi fortager os er det heller ikke nødvendig vis smart at have det som det først. Problemerne med NemID ser også ud til at være meget periodiske hvilket ikke helt godt gøre at have et separat fora for det. Det kunne dog være sjovt at prøve at lave en statistik over hvor folk oftest har brug for hjælp.

@swotie jeg tror ikke det er den rette tråd til spørgsmålet.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster