nemID og JAVA-tråd

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 18. apr 2013, 10:55

Jeg synes det er meget svært at finde hovede og hale i alle de indlæg der omkring nemid og java her på foraet. Jeg vil gerne forslå at der bliver oprettet en undergruppe, der kun omhandler nemID, java og denne slags essentielle plugins.

Det vil betyde at man i toppen af denne tråd vil kunne låse guides til at få java til at fungere.


Forslag til overskrift: NemID og java

Det vil gøre at man som bruger lynhurtigt finder ind til de relevante tråde og guides. (Usability og UX)

Jeg tror også at den vil fjerne mange af de tråde der bliver oprettet overalt på fora'et, som reelt set handler om denne relativt begrænsede brug af browseren og som ikke gør andet end at rode.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 18. apr 2013, 11:55

Jeg er enig i at vi burde sætte bedre fokus på emnet, men jeg tror ikke at et subforum er den bedste løsning.

For 14 måneder siden oprettede jeg "Netbank, Java og Firefox" hvor jeg samlede erfaringerne, og gjorde dem lette at bruge. Indlægget er blevet læst 4300 gange, og næsten alle kommentarerne er positive, og samtidig løste indlægget også problemet med at en masse nye tråde om emner blev startet. Det indlæg løser problemet med at Firefox lukker når Java-pluginnet skal køre.

Måske vi kan løse "NemID og Java"-problemet på samme måde?
Det er ingen hemmelighed at jeg ikke bruger Ubuntu, men faktisk har jeg gået og spekuleret på om min bærbare skulle have Ubuntu+Steam+Netflix installeret som dual-boot, og så kunne jeg vel også godt eksperimentere med NemID og Java på den. Faktisk burde sådan et indlæg nok erstatte "Netbank, Java og Firefox", så vi først beskriver installationen, og så bagefter opsætningen af Firefox. Navnet på indlægget bør nok være i retning af "Problemer med NemID, Java, netbank og / eller Firefox? Kig her!"

Men jeg får brug for hjælp til at oprette indlægget, for jeg ved ikke hvilken fremgangsmåde vi skal fokusere på, og jeg kan så kun teste det med 12.04 LTS på én maskine.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 18. apr 2013, 12:06

Jeg ser problemet et helt andet sted.

Alt for mange skriver indlæg om at få oracle-java til at køre, og holde det opdatereret.

NemID er uhyggelig simpel at få til at spille på Ubuntu - bare brug OpenJDK i sted for:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Og den opdateres automatisk.

Hvis du bruger specifikke applicationer som kræver oracle-java duer ovenstående ikke, men hvis det udelukkende er NemID som er målet virker det fint.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 18. apr 2013, 12:21

wangerin skrev:Jeg ser problemet et helt andet sted.

Alt for mange skriver indlæg om at få oracle-java til at køre, og holde det opdatereret.

NemID er uhyggelig simpel at få til at spille på Ubuntu - bare brug OpenJDK i sted for:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Og den opdateres automatisk.

Hvis du bruger specifikke applicationer som kræver oracle-java duer ovenstående ikke, men hvis det udelukkende er NemID som er målet virker det fint.


hmmm - det troede jeg også - lige indtil at jeg blev nægtet adgang til sydbank og skat. Borger.dk kørte fint.


@TitanusEramius

Jeg har enkelte gange skulle finde måden til at geninstallere/fjerne Java osv - og søger man bliver man henvist til et hav af tråde. Det tager simpelthen for langt tid at finde - især hvis man ikke forstå meget af den tekniske snak der foregår.

nemID og Java er så essentielt at det netop der giver mening at give det sin egen tråd. Og så kunne man have relevante guides øverst - endda inddele efter banker og forvaltninger (f.eks. skat)

phpBB er rigtig godt til at debattere og skrive indlæg på - men dets søgefunktion er forfærdelig.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2013, 13:08

Det kunne være vi kunne finde et mod til phpBB der gjorde at Bekendtgørelser kom øverst når man laver en søgning.

wangerin skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Den kommando vil ikke installere browser plugin'et og heller ikke afhjælpe konflikt mellem flere forskellige java'er.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 18. apr 2013, 13:20

thj01 skrev:
wangerin skrev:hmmm - det troede jeg også - lige indtil at jeg blev nægtet adgang til sydbank og skat. Borger.dk kørte fint.


Jeg har ikke oplevet problemer i meget lang tid - bruger blandt andet sydbank.

Der var noget generelt knas på et tidspunkt, men det er lang tid siden.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 18. apr 2013, 13:23

AJenbo skrev:Det kunne være vi kunne finde et mod til phpBB der gjorde at Bekendtgørelser kom øverst når man laver en søgning.

wangerin skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Den kommando vil ikke installere browser plugin'et og heller ikke afhjælpe konflikt mellem flere forskellige java'er.


Korrekt Den fjerner ikke den gamle verison.

Men på en ren installation er det det eneste jeg installere for at få adgang til NemID, så Jo pluginnet bliver installeret.

Det er ved at være lang tid siden at jeg har set maskiner med sun.-java installeret, derfor unlod jeg den ;-)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Stra » 18. apr 2013, 13:54

AJenbo skrev:Det kunne være vi kunne finde et mod til phpBB der gjorde at Bekendtgørelser kom øverst når man laver en søgning.

wangerin skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Den kommando vil ikke installere browser plugin'et og heller ikke afhjælpe konflikt mellem flere forskellige java'er.
Der står ellers sådan her om plugin-et
IcedTeaPlugin is a web browser plugin to execute Java applets, supporting
LiveConnect/JavaScript. It is targeted for xulrunner-1.9 and compatible
browsers that support the NPAPI.
Og jeg bruger heller ikke andet end det, og har ikke oplevet problemer med bank, borger.dk eller skat.dk. (ud over de generelle problemer der var med skat og Firefox på et tidspunkt)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 18. apr 2013, 15:13

nu var målet med denne tråd en nemID/Java tråd

Ikke en diskussion om selve nemID og Java.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Martin Jørgensen » 18. apr 2013, 17:37

Jeg har nu hellere ikke haft problemer med java, men mener faktisk kun jeg har valgt Installere java,flash, mp3 support under install og har aldrig problemer.


Jeg vil også lige hurtig sige at at problemet nogle gange er bankerne, især Danske bank har bøvlet hvor så nordea.dk kørte fint. Dette er min erfaring via arbejde dog med Windows :)

Det er lidt synd og begynde med at installere alt muligt hvis det rent faktisk er Banken eller NemID der er nede :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2013, 17:51

wangerin skrev:
AJenbo skrev:Det kunne være vi kunne finde et mod til phpBB der gjorde at Bekendtgørelser kom øverst når man laver en søgning.

wangerin skrev:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install icedtea-7-plugin


Den kommando vil ikke installere browser plugin'et og heller ikke afhjælpe konflikt mellem flere forskellige java'er.


Korrekt Den fjerner ikke den gamle verison.

Men på en ren installation er det det eneste jeg installere for at få adgang til NemID, så Jo pluginnet bliver installeret.

Det er ved at være lang tid siden at jeg har set maskiner med sun.-java installeret, derfor unlod jeg den ;-)

Er du sikker på du ikke hade valgt at installere Java (3. parts programmer) under installationen af Ubuntu

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 19. apr 2013, 09:54

AJenbo skrev:Er du sikker på du ikke hade valgt at installere Java (3. parts programmer) under installationen af Ubuntu

Både og.

Det er længe siden at 3.prts programmerne inkluderede sun-java. Efter at oracle ændrede distributions-mulighederne er den ikke blevet installeret automatisk.

Min erfaring er at på en frisk nyinstalleret 12.04 eller 12.10 maskine med en vilkårlig ubuntu-variant er alt der skal gøres for at få nemid til at køre at installere icedtea-7-plugin.

Det har tidligere været en helt anden sag, men det er sjældent aktuel viden.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 19. apr 2013, 09:57

thj01 skrev:phpBB er rigtig godt til at debattere og skrive indlæg på


Det er vi så uenige, men det er desværre det som folk vil ha.

Jeg mangler noget ordentligt threading, så indlæg nemt kan relateres til det der svares på, istedet for bare at stå i en lang række. Det er noget rod :-(

thj01 skrev:- men dets søgefunktion er forfærdelig.


Enig. Men hvor mange cms/forum/etc-ting kan rent faktisk søge ordentligt? brug en google søgning hvis du har brug for at søge.
Søgningen kan sagtens begrænses til en enkelt site, så det er heller ikke noget problem

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2013, 11:56

wangerin skrev:
AJenbo skrev:Er du sikker på du ikke hade valgt at installere Java (3. parts programmer) under installationen af Ubuntu

Både og.

Det er længe siden at 3.prts programmerne inkluderede sun-java. Efter at oracle ændrede distributions-mulighederne er den ikke blevet installeret automatisk.

Nu mener jeg så faktisk OpenJDK Java, det er den der bliver installeret når man vælger 3.parts programmer.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 19. apr 2013, 15:57

AJenbo skrev:Nu mener jeg så faktisk OpenJDK Java, det er den der bliver installeret når man vælger 3.parts programmer.


Den er jeg rimelig sikker på at den først bliver installeret sammen med icedtea. Under alle omstændigheder tager icedtea openjdk med hvis ikke den allerede er installeret:

Kode: Vælg alt

henning@henning-3:~$ apt-cache  depends icedtea-7-plugin
icedtea-7-plugin
  Afhængigheder: openjdk-7-jre
  Afhængigheder: icedtea-netx
  Afhængigheder: libc6
  Afhængigheder: libgcc1
  Afhængigheder: libglib2.0-0
  Afhængigheder: libgtk2.0-0
  Afhængigheder: libstdc++6
  Konflikter: <icedtea-gcjwebplugin>
  Konflikter: icedtea-plugin
  Konflikter: icedtea6-plugin
henning@henning-3:~$


Alt andet vill også være dybt godnat - at installere java-plugin uden at installere den tilhørende java-jre? Naah

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster