Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Alt omkring ubuntudanmark.dk

Ville du donere til Ubuntu Danmark, hvis vi fjernede reklamerne?

Afstemning sluttede 24. mar 2013, 09:41

Nej, reklamerne er en god måde at drive siden på.
8
36%
Måske, det kommer an på (skriv gerne grunden i et indlæg).
0
Ingen stemmer
Ja, måske med 20-50 kroner om året.
1
5%
Ja, måske med 50-100 kroner om året.
10
45%
Ja, måske med mere.
3
14%
 
Afgivne stemmer: 22

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf NickyThomassen » 6. mar 2013, 09:41

Set i lyset af et ønske om at afskaffe reklamerne på Ubuntu Danmark, så er vi i gang med at undersøge om det overhovedet er muligt. Sagen er, at med næsten 5 millioner sidevisninger om året, så tjener vi faktisk en fornuftig sum penge på at vise reklamer. Hvis vi skifter over til donationer, så er det ikke kun server-driften som skal dækkes, men hele foreningens forbrug.

I øjeblikket er det forbrug på omkring 4000-6000 kroner om året.
Lidt hovedregning siger, at det vil kræve 300 donationer om året a' 20 kroner stykket, eller omkring 100 hvis der bliver doneret imellem 50-100 kroner.

Så formålet med denne her afstemning, er at give bestyrelsen et indtryk af stemningen omkring donationer, så der på det næste IRC-møde d.25/03 kan tages stilling til spørgsmålet.

Detaljerne omkring et eventuelt skift fra reklamer til donationer er ikke kendte, men der bliver sikkert sat nogle krav op, som bestyrelsen fastsætter, så foreningen ikke lige pludselig står med en tom kasse (og jeg skal dække server-driften).

På nuværende tidspunkt er det desværre usandsynligt, at der bliver mulighed for fra-køb af reklamer. Arbejdet for os er ganske enkelt for stort.

Skriv gerne din mening i et indlæg.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf buddig » 6. mar 2013, 18:34

Jeg synes at reklamerne er en god måde at drive siden på, så jeg ser ingen grund til at afskaffe dem.
Iøvrigt er tiltagene med ny server osv. baseret på, at reklamerne skal kunne dække udgifterne.

Er besøgstallet steget efter at vi skiftede til den nye server ?
// Henning

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf Claus Henriksen » 6. mar 2013, 20:01

Giver gerne penge til dette formål. Egentlig er jeg ikke mod reklamer, men man bør have en positivliste af firmaer man som forening vil acceptere reklamer fra, så det ikke ser så dumt ud. Kan det virkelig ikke lade sig gøre?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf Claus Henriksen » 6. mar 2013, 20:26

Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf Stra » 6. mar 2013, 20:45

Jeg ser da aldrig reklamer på siden.....

Men jeg har også Adblock slået til :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf Nordsig » 6. mar 2013, 21:43

Jeg har tidligere haft adblocker slået til men bruger den faktisk ikke mere. Tænker slet ikke over reklamerne her inde på siden og tænker at når det ikke er mere end hvad det er, så syntes jeg det er fint med reklamefinansieret site.

Skulle jeg betale for at besøge forumet ville jeg lade være og blot bruge google.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf wangerin » 6. mar 2013, 23:06

Hvilke reklamer? ;-)

Og nej, de forsvinder selvom jeg ikke har ad-blocker. Jeg har simpelthen smidt de respektive servere i min /etc/hosts-fil, pegende mod en af mine egne servere som ikke aksepterer forbindelser.

Men en black-list over fx MS-reklamer ville da være en fin ting.

/Henning

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf NickyThomassen » 7. mar 2013, 09:17

buddig skrev:Er besøgstallet steget efter at vi skiftede til den nye server ?

Vi bliver afhængige af Googles tal for at kunne svare på det, for vores egne tal dækker kun efter skiftet. Og ifølge Google, er svaret nej med 35%
ga2012-2013.png
ga2012-2013.png (30.38 KiB) Vist 1476 gange

Men men, Google samler oplysninger ved hjælp af JavaScript, så alle der bruger NoScript tæller ikke med i Googles tal. Jeg ved ikke om der er andre måder at undgå Googles statistik, men det er der sikkert.

Vores egne tal starter i oktober, og de viser en stille fremgang imellem oktober og februar på 10%. Modsat Googles tal, så kan vores ikke snydes, omend nogle af de statiske sider (som fx forsiden og hjælpe-siden) ikke altid tæller med i statistikken (fordi cache-serveren ikke fører besøgslog).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf AJenbo » 7. mar 2013, 15:44

Hvis man bare går ud fra at der ikke har været en 35% stigning i antallet af brugere der blokere google statistikken så vil jeg mene at det stadig er temmelig sigende for hvordan udviklingen er. Men måske kunne vi også føre noget statestik over forum aktiviteten:
Indlæg pr. dag: 47.94
Emner pr. dag: 6.64
Brugere pr. dag: 2.40
Så vidt jeg kan se er den en smugle faldende over det sidste årstid.

Jeg ville passe meget på med at benytte vores egen server statistik da den som sagt bliver blindt af cache.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf eyvind » 7. mar 2013, 19:20

Tja - 50 - 100 pr år kunne da ikke være så tosset, hvis vi så var fri for reklamer.
Det ville jo være lidt tosset, med evt. indtrængen i vores computere via en listig reklame.

Og jeg syntes ikke det er nødvendigt med, at skrive hvem der betaler.
Bare et nemt sted at hælde penge i, og så en åben påmindelse om at det "nu" er tid for at donere.
Rigtige mænd tager ikke backup.

vesterskov
Indlæg: 18
Tilmeldt: 28. okt 2012, 13:51
IRC nickname: vesterskov
Geografisk sted: Nordfyn

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf vesterskov » 27. mar 2013, 21:07

Jeg havde egentlig heller ikke noget imod at betale 100kr til ubuntudk en gang om året, men...
men man skal passe på det ikke går hen og bliver et krav... for så kommer der ingen nye brugere til, og jeg tror med tiden at mange andre brugere vil forsvinde...

hvordan takler vi det anderledes an? der er da tusindvis af måder at gribe de an på...
hvad med nogen fundraisere af en slags?

man kunne invitere til middag, hvor man kunne møde hinanden 1 gang om året, til en grill fest eller noget?
xxxkr pr kuvert, drikkelse koster også, Alle indtægter går til ubuntudk...

man kunne jo også sælge nogen t-shirts/caps/whatever-mercandise? jeg er sikker på at der sidder en grafikker eller 2 og gemmer sig herinde der gerne vil bruge lidt tid på nogen logo'er, eller bedre man kunne måske lave en konkurrence, og få skabt lidt "hype"? så var der igen lidt at dele og linke til... :)

som de amerikanske pigespejdere, gå rundt og sælge ubuntu kiks og kager...? nej? måske gik jeg for langt der...
det er jo sikkert intet nyt i det jeg siger... men der er altså mange måder at gribe det an på...

.DV
"Vi skal rigtig hygge... og feste med de tykke...
Ja! så holder vi bare en fest med alle de fede mennesker!"
Citat:
Onkel Reje

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf hekn » 29. apr 2013, 00:09

Det kunne være sjovt at promenere med en sort t-shirt med fx

Træt af Windows?
- prøv UBUNTU!

mvh

årgang '46
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Afstemning: Ville du donere til Ubuntu Danmark?

Indlægaf NickyThomassen » 28. maj 2013, 11:58

Tak til alle som har stemt og kommenteret i tråden :)

Til generalforsamlingen i går tog vi endelig beslutning omkring reklamer, og beslutningen blev to-delt:

1. Vi fjerner udvalgte annoncører fra Googles reklamer, samtidig med at vi formentlig udvider hvor mange reklamer vi viser. Fjernelsen af annoncører kan kun ske efter beslutning fra bestyrelsen, og i første omgang fjerner vi kun Microsoft som annoncør.

2. På forsøgsbasis vil jeg forsøge at sælge vores annonceplads til IT-virksomheder. Den første serie af tilbud vil gå til de bedst anmeldte hardware-virksomheder på Trustpilot*, og erfaringerne derfra vil bestemme ordningens fremtid.

Tak igen.


* http://www.trustpilot.dk/categories/hardware

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster