.exe og ubuntu

Alt omkring ubuntudanmark.dk
wanthai
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. okt 2007, 20:42
Geografisk sted: brønderslev

.exe og ubuntu

Indlægaf wanthai » 29. jan 2013, 14:47

Hej herinde

Jeg er ikke så god til Ubuntu, så håber i bærer over med mit spørgsmål.

Jeg har i et stykke tid grundet over om man kan konvertere en *.exe fil fra Windows til en exekverbar fil i Ubuntu.

Jeg lavede engang for snart mange år siden et program i Acces, som jeg startede med en macro. Derfor tænkte jeg om det kunne lade sig gøre at lave noget lignende i Libre Office Base.

Det det drejer sig om er et økonomiprogram, som jeg har rettighederne til, og som jeg gerne vil have til at køre på Ubuntu.

Jeg har forsøgt meg med et alternativ, SQL-Ledger, men kan ikke få det til at virke, derfor denne tråd af ren frustration.

:cry: tage

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf AJenbo » 29. jan 2013, 16:12

Mange Windows programmer kan køres via Wine. En Access macro er dog ikke et program, først og fremmest vil den være afhængig af Access, men der kan også være andre begrænsninger det gør at den ikke ville være så enkel at køre.

Har man adgang til koden til et program kan det også lade sig gøre at "porte" det til Linux, men det er sandsynligvis ikke det du er ude i her.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf lath » 30. jan 2013, 00:07

wanthai skrev:Hej herinde

Jeg er ikke så god til Ubuntu, så håber i bærer over med mit spørgsmål.

Jeg har i et stykke tid grundet over om man kan konvertere en *.exe fil fra Windows til en exekverbar fil i Ubuntu.

Jeg lavede engang for snart mange år siden et program i Acces, som jeg startede med en macro. Derfor tænkte jeg om det kunne lade sig gøre at lave noget lignende i Libre Office Base.

Det det drejer sig om er et økonomiprogram, som jeg har rettighederne til, og som jeg gerne vil have til at køre på Ubuntu.

Jeg har forsøgt meg med et alternativ, SQL-Ledger, men kan ikke få det til at virke, derfor denne tråd af ren frustration.

:cry: tage


Helt generelt så gælder at for for at få program P der er designet til at køre i styresystem A (f.eks.. Windows) til kan køre i styresystem B (fx. Linux), så skal du have adgang til kildekoden til programmet, og være villig til at omskrive kildekoden, så programmet vil virke på styresystem B.

I det her tilfælde kan du med mere, mindre, eller ingen held få et Windows program til at køre på et Linux styresystem ved at bruge Wine.

Andre gange er der ikke nogen vej uden om at have adgang til kildekoden, og hvis firmaet bag programmet har licenseret programmet under en proprietær licens (=en ikke Open Source licens), så er kildekoden sædvanligvis ikke tilgængeligt, og du får aldrig det program til at virke på en maskine med et Linux styresystem.

Du må så finde et program der gør det samme. Det program kan have en markant anden måde at virke på end dit tidligere program.

Er du heldig, så er der et program der ligner og gør det samme som et program du tidligere har brugt.
For eksempel så ser Libre Office ud som om og virker næsten eller nøjagtig som en Microsoft Office 2003 (AFAIK) med den forskel at den bruger OpenDocument (*.odt) filformatet, og at der altid går knas i layout hvis det andet programs fil bruges. (MS Word viser dårlig layout for *.odt filer, og *doc filer fra LibreOffice, og i LibreOffice Writer er det *doc filer der giver knas med layoutet).

---

Om rettigheder, og brugsret

Hvis du med rettigheder mener at du har en licens til programmet, så har du ikke rettighederne til programmet, men derimod kun erhvervet dig en brugsret.

Har du har rettighederne til programmet så ejer du også kildekoden til programmet der er skrevet i et bestemt programmeringssprog, og har ifølge Lov om Ophavsret retten til at bestemme programmets licens.

Er det tilfældet at du har rettighederne og dermed kildekoden til et program kan du naturligvis vælge at portere programmet til Linux. De 2 mest populære GUI toolkits er GTK+ og Qt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

wanthai
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. okt 2007, 20:42
Geografisk sted: brønderslev

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf wanthai » 30. jan 2013, 00:47

Tak begge to.
Det er Winfinans 2000 det drejer sig om. Og nej, det er rigtigt jeg har blor en brugerlicens.
Det jeg kunne ønske var at få omdannet exe filen til en bin? fil. Det exe filen gør er at den starter et GUI op med indlæsning af en acces db. Den db kan jeg køre i Libre, så det er kun exe der er problemet. :D

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf lath » 30. jan 2013, 03:35

wanthai skrev:Tak begge to.
Det er Winfinans 2000 det drejer sig om. Og nej, det er rigtigt jeg har blor en brugerlicens.
Det jeg kunne ønske var at få omdannet exe filen til en bin? fil.


Det kan man ikke!

Der er ikke noget der kan oversætte et program på maskinkode niveau fra et styresystem til et andet styresystem, fordi en computer med en IQ på et flot rundt 0 er ude af stand til at ræsonnere over hvordan den skal håndtere forskellene imellem de 2 styresystemer.

Du kan kun oversætte programmet fra kildekode (noget tekst skrevet i et programmeringssprog så som C++) til et program i maskinkode til en bestemt mikroprocessor med en compiler, f.eks. en C++ compiler.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf lath » 30. jan 2013, 04:24

Kommer dit program aldrig til at køre via Wine vil det kun virke i Windows.
Du kan så overveje at kigge på programmer der kan erstatte Winfinans 2000:

Hvis du er heldig - så kan databasen ædes råt af det andet program og alle data er ok.
Så heldig er man sjældent, og Winfinans lyder meget dansk, så det er nok genindtastning af data efterhånden som du har brug for det, eller have en separat computer med Windows udelukkende til Winfinans, såfremt brug af et andet program end Winfinans er uacceptabelt for dig på grund af tidsforbruget med indtastning af gamle data.


Er du derimod villig til at gå over til et finans program på Ubuntu, så har jeg gravet noget frem ude fra nettet.

Moneydance 2011 er et program der koster $ (USD) 39,95 og kan køre på Windows, Linux, og Mac OS X - det bliver vist ikke ret meget bedre:
Der er en artikel om programmet her med et link til firmaet nederst i artiklen: http://financialsoft.about.com/od/reviewsfinancesoftware/gr/Moneydance-2010-Personal-Finance-Software.htm

Canonical (dem der laver Ubuntu) har en side med en liste af finans programmer til Ubuntu. Der er også et link til firmaet bag Moneydance:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuFinance

Du nævner SQL-Ledger, men der er også 3 andre : WebERP (gratis, GPL, svært at sætte op/installere), Phreebooks (gratis, GPL, har en demo på deres web site) og Quasar, CA$500 per bruger.
Bemærk at SQL-Ledger, WebERp, og Phreebooks er web applikationer - de skal altså installeres på en web server, og du kommunikerer så med programmerne på web serveren via en browser, for eksempel Firefox browseren. Web server og browser kan godt køre på den samme maskine/computer, for eksempel en laptop computer

Moneydance og Quasar er rigtige programmer, Bemærk at KDE progammet Quasar ikke kræver en KDE dektop for at virke, den virker fint på f.eks Unity/XFCE/LXDE/GNOME 3 desktoppen.

Derudover er der også et dansk Web baseret økonomisystem du kan bruge - en her fra forum bruger det i sin virksomhed.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf AJenbo » 30. jan 2013, 10:22

Wine tillader dig at køre. Exe filer fra Linux.

wanthai
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. okt 2007, 20:42
Geografisk sted: brønderslev

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf wanthai » 30. jan 2013, 10:53

:D lath #

Tak for alle de mulighed du giver mig i dit svar. De vil blive afprøvet med spænding.

:D AJenbo #

Wine bliver sansynigvis nok den løsning jeg kommer til at acceptere. Men kun til at køre AutoCad.

Også tak for din support til flere af mine problemer, som din hjælp hjalp med at finde løsningenpå.

Tage :)

wanthai
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. okt 2007, 20:42
Geografisk sted: brønderslev

Re: .exe og ubuntu

Indlægaf wanthai » 25. feb 2013, 12:00

Lige en opdatering til mit indlæ. Jeg skrev at jeg kun havde en licens udgave.
Jeg kan tilføje at ved at holde SHIFT-tasten nede ved opstart, får man adgang tilhel db inclusive macroer.
Og her kan man frit programmere om i programmet.
Det er det EXE filen starter op, nar man åbner programmet. :D

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster