Ubuntu PC i klubhuset.

Alt omkring ubuntudanmark.dk
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 25. jun 2012, 20:07

I eftermiddags satte jeg en Ubuntu PC op i vores sejlklub, så medlemmer og gæstesejlere kan gå på nettet.
Vi har i haft en gammel aflagt PC stående til det, men i sidste uge gik den død.
En fra bestyrelsen spurgte mig, om jeg kunne se på den, og vurdere om vi skulle have en ny.

Jeg sagde, at jeg havde nogle dele hjemme, så måske kunne jeg lave den.
Den var død i power supplyen, så jeg flyttede harddisken over i en, som jeg havde.

Den bootede ikke, så jeg satte en Ubuntu CD i og fandt filerne fra en gammel Windows 2000.
Jeg installerede Ubuntu 11.04 og satte den op så den starter på en brugerkonto uden at indtaste password.
Passwordet har jeg skrevet, så de kan åbne den, hvis de får den i pauseskærm, men denne bruger har ikke sudo adgang.
Derefter skjulte jeg den oprindelige konto så den ikke optræder under brugere.

Nu har vi en super computer, der er stabil og hurtig, og jeg er meget spændt på, hvordan medlemmerne modtager den, og hvornår de finder ud af, at Ubuntu er meget bedre...
// Henning

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf wangerin » 25. jun 2012, 21:21

buddig skrev:I eftermiddags satte jeg en Ubuntu PC op i vores sejlklub, så medlemmer og gæstesejlere kan gå på nettet.

Det lyder rigtig godt. Har du plads til at lægge et par foldere om Ubuntu sammen med maskinen?
:-)
buddig skrev:Jeg installerede Ubuntu 11.04

Forhpbentlig en skrivefejl - 12.04 forhåbentligt. Ellers har du ikke meget tid til at holde den opdateret.

Er maskine lille, kan du evt bruge Lubuntu i sted for Ubuntu. Den er langt fra så krævende som Ubuntu / Unity

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf Nordsig » 25. jun 2012, 21:49

Hvis man kunne uploade .pdf filer her på forumet så har jeg lavet en side med lidt info om Ubuntu der selvfølgelig også nævner dette forum. Er der andre der har en god ide til at dele den, kan de få den på mail.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 25. jun 2012, 23:12

wangerin skrev:Det lyder rigtig godt. Har du plads til at lægge et par foldere om Ubuntu sammen med maskinen?
:-)
- og et par CD'ere - god ide.
Der er fint plads, så jeg gør det næste gang, jeg kommer på havnen.

wangerin skrev:
buddig skrev:Jeg installerede Ubuntu 11.04

Forhpbentlig en skrivefejl - 12.04 forhåbentligt. Ellers har du ikke meget tid til at holde den opdateret...
Det er ikke en fejl, der er 11.04.
Det er den, jeg har bedst erfaring med.
Allerede 11.10 er langsommere til at lukke ned.
Jeg har også prøvet Lubuntu og den kører fint med få resourcer, men den har helt andre programmer.
Den har vist ikke Libre Office og jeg husker ikke om den har Firefox eller en anden browser.

Derfor er 11.04 velovervejet, for det er den, jeg helst vil præsentere til det formål.
Det er ikke min mening at den skal opdateres hele tiden - det er jo ikke med indbygget forældelse.
I modsætning til windows, så er den ikke i fare, selv om den ikke opdateres dagligt. :) :)
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 25. jun 2012, 23:20

Nordsig skrev:Hvis man kunne uploade .pdf filer her på forumet så har jeg lavet en side med lidt info om Ubuntu der selvfølgelig også nævner dette forum. Er der andre der har en god ide til at dele den, kan de få den på mail.
Nederst her når jeg skriver, er der fil upload, kan man ikke uploade pdf filer her?
Ellers er Google docs måske en mulighed.
Eller Ubuntu1 ?
http://www.spreadubuntu.org er beregnet til det.
Ellers har jeg plads på et webhotel.
Hvad fylder filen ?
// Henning

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf Nordsig » 26. jun 2012, 16:08

Jeg har 2 filer på sammenlagt 0,3mb (begge .pdf) En er som en intro til Unity og den anden er hvad jeg mener nye/kommende brugere af Ubuntu bør vide.
Hvis du vil have disse kan jeg sende dem som mail til dig. Blot send din mail adr. som PM til mig.

Fandt ud af at uploade. Kan hentes her http://www.spreadubuntu.org/da/material/poster/a4-intro-til-unity-p%C3%A5-dansk?nocache=1

og her http://www.spreadubuntu.org/da/material/poster/a4-intro-til-ubuntu-p%C3%A5-dansk

Lykkedes af lave lidt ged i det. Den ene af dem skal man vælge source code for at få den rigtige. :?
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf Christian.Arvai » 26. jun 2012, 20:54

Ubuntu One = 5GB plads på nettet ligesom Dropbox,

Dropbox har 2GB standard. Man kan så rimeligt nemt komme højere op, ved at "invitere venner".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 26. jun 2012, 22:38

Mange tak Nordsig.
Jeg har downloadet dem, og vil tage dem med i klubhuset næste gang, jeg kommer der.
Teksten er rigtig godt skrevet - super. :)
// Henning

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf Christian.Arvai » 28. jun 2012, 15:25

Filtypen pdf er ikke tilladt.

Det er den ikke. Jeg ved ikke om det kommer til det på den nye VPS, men jeg skal nok skrive det på "ønskelisten".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 28. jun 2012, 20:41

Hvad får man for 0kr-pdf.zip
omdøb den til pdf efter download
(106.52 KiB) Downloadet 1215 gange
Så kan man omdøbe filen til en, der er tilladt, og bede modtageren omdøbe den tilbage til pdf,
eller pakke den, hvis pakkede filer er tilladt.
Mit eksempel er ikke pakket, den er bare omdøbt til zip, og kan omdøbet tilbage til .pdf efter download. :)

Det fungerer, jeg har lige downloadet og omdøbt den tilbage til .pdf :) :)
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf lath » 29. jun 2012, 01:06

buddig skrev:
wangerin skrev:
buddig skrev:Jeg installerede Ubuntu 11.04

Forhpbentlig en skrivefejl - 12.04 forhåbentligt. Ellers har du ikke meget tid til at holde den opdateret...


Det er ikke en fejl, der er 11.04.
Det er den, jeg har bedst erfaring med.
Allerede 11.10 er langsommere til at lukke ned.
Jeg har også prøvet Lubuntu og den kører fint med få resourcer, men den har helt andre programmer.
Den har vist ikke Libre Office og jeg husker ikke om den har Firefox eller en anden browser.

Derfor er 11.04 velovervejet, for det er den, jeg helst vil præsentere til det formål.
Det er ikke min mening at den skal opdateres hele tiden - det er jo ikke med indbygget forældelse.
I modsætning til windows, så er den ikke i fare, selv om den ikke opdateres dagligt. :) :)
// Henning


Hej Hennning

Hvis den ikke har LibreOffice, og ikke har Firefox, så er det jo bare noget du installerer ekstra.
I Lubuntu 12.04 LTS er der Lubuntu Softwarecenter nu, og ellers er der Synaptic, der kan alt med pakker og arkiver.

Jeg kan ikke se hvorfor du kun ville tage en 11.04 i brug, når du kun skulle installerede de 2 ekstra programmer og afinstallerede de andre, noget der ikke burde tage over 10 minutters aktivitet fra din side efter installation af Lubuntu 12.04 LTS.

Hvis du vil installere Lubutnu 12.04 LTS, så vent til12.04.1 LTS udkommer (23. august 2012 er det vist), for så får du en meget stor bunke rettelser med oven i.
Der er kommet ret mange opdateringer af pakkerne i mit system i den seneste måned.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 9. jul 2012, 23:59

Jeg har lagt de 2 gode tekster fra Nordsig og nogle flyers ved siden af computeren sammen med nogle CD'ere.
Der er ialt taget 6 CD'ere, så der er interesse. :)

Jeg fik en henvendelse fra et af vores medlemmer, der syntes, det fungerede rigtig godt, men han savnede admin passwordet.
Han havde siddet nattevagt, så han ville gerne installere nogle spil osv.
Jeg gav derfor admin rettigheder til brugerkontoen, da jeg synes, det er vigtigt at brugerne har en god oplevelse.
Skulle der ske noget uønsket ved det, så er den let at geninstallere.
// Henning

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 23. mar 2013, 16:46

buddig skrev:I eftermiddags satte jeg en Ubuntu PC op i vores sejlklub, så medlemmer og gæstesejlere kan gå på nettet.
Vi har i haft en gammel aflagt PC stående til det, men i sidste uge gik den død.
En fra bestyrelsen spurgte mig, om jeg kunne se på den, og vurdere om vi skulle have en ny.

Jeg sagde, at jeg havde nogle dele hjemme, så måske kunne jeg lave den.
Den var død i power supplyen, så jeg flyttede harddisken over i en, som jeg havde....
------------------------------------------
...Nu har vi en super computer, der er stabil og hurtig, og jeg er meget spændt på, hvordan medlemmerne modtager den, og hvornår de finder ud af, at Ubuntu er meget bedre...
// Henning
For nogle uger siden spurgte en fra bestyrelsen mig, om jeg ikke kunne installere Windows igen,
for medlemmerne kunne ikke finde ud af det der Ubuntu. :)

Mit svar var, at hvis de ville have Windows, så vil jeg foreslå at de køber en helt ny PC med det på,
men når vi har trådløst net, så kunne folk med særlige behov selv tage deres notebook med,

Hvis endelig, så kunne klubben købe en ekstra computer kun til kapsejladsudvalget, som de kan bruge.
Problemer er, at de har et Excel regneark, som de har købt, og de indtaster bare start- og stop klokkeslet i det.
Det har indbygget formlerne for kapsejlads handicap til de forskellige både, så det kan beregne resultaterne
og en masse andet, f.eks. statistik over flere sejladser osv.

Jeg sagde også, at der ikke findes bedre end den nuværende til gæstesejlere og andre, der skal på nettet osv...

De har nu fået en nyere brugt PC, forærende af et medlem, så den skal nu erstatte den gode Ubuntu PC.
Der skal stadig kun være en PC i klubhuset, så Ubuntu PC'en skal ikke være der mere.
Jeg må gerne tage den med hjem, så det gør jeg, når jeg kommer på havnen igen.
Det bliver spændende at se... :)
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2013, 23:22

Det var der ærgeligt virkde excel arket ikke i Libraoffice, og var libraoffice en nyrere udgave (event via ppa)?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ubuntu PC i klubhuset.

Indlægaf buddig » 24. mar 2013, 00:16

AJenbo skrev:Det var der ærgeligt virkde excel arket ikke i Libraoffice, og var libraoffice en nyrere udgave (event via ppa)?
Jeg ved ikke om det virker i Libra office, måske virker det heller ikke på en anden Windows PC.
Jeg har været ude for nogle regneark, der er låst, så man kun kan lave nogle ting på dem.
Det kan også være, at de ikke får macroerne eller det bagved liggende VB script flyttet med over.
Det er ikke noget, jeg gider bruge mere af min tid på, det må de selv finde ud af.
// Henning

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster