ubuntu cafe

Alt omkring ubuntudanmark.dk
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

ubuntu cafe

Indlægaf soundpartner » 3. mar 2011, 17:59

jeg har i flere omgange snakket om en ubuntucafe, og nu sker det...

Vi mødes første gang på mandag den 7. marts, og derefter vil det ske den første mandag i hver måned.
Det finder sted på cafe carlton http://www.carltonkbhv.dk/ som er en ganske hip cafe der ligger ca 150 meter fra hovedbanegården, så det er nemt at komme til og fra stedet med offentlig transport også selv om man kommer lang vejs fra.

vi starter kl 17,00 og folk opfordres til at komme efter arbejde, eller når de nu kan, og så kan aftenmaden klares i godt selskab. Jeg har forhandlet en rabat hjem så alle der deltager i ubuntucafeen får 15% rabat på menukortet, og derved kommer vi også ned i studievenlige priser (ihvert fald her først på måneden)

På mandag er første arrangement og vil blive brugt på at networke, yde support og se hinanden an. derefter er det tanken at der ved hvert arrangement skal være en form for tema, men formålet med arrangementet er lige dele hjælp til ubuntu, hygge med ligesindede, og et forum hvor vi kan lære af hinanden.

pt er det undertegnede der er primus motor i projektet og jeg har fået et par tilkendegivelser fra folk der er friske på at give en hånd med.
hvis der er andre der syntes det er en fed ide, så modtages enhver hjælp med glæde, og der er brug for alt den hjælp vi kan få. Er du ikke teknisk anlagt og kan ikke yde den store support, så er der stadig massere ting der kan hjælpes med. man kan tage billeder (dokumnentere arrangementet), tage imod nye og byde velkommen, trække forlængerledninger osv.

Som sagt første gang på mandag den 7 (anonceres også på osd i weekenden) og derefter den første mandag i måneden.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf AJenbo » 3. mar 2011, 19:44

Lyder godt og skal nok sørge for at indarbejde det i flyer.

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: ubuntu cafe

Indlægaf tjampman » 3. mar 2011, 23:55

Det lyder godt, jeg skal nok komme forbi når jeg engang er i kbh ved lejlighed.

Nu kender jeg ikke stedet, men hvis det er meningen vi skal have en laptop med, er der så trådløst net?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf soundpartner » 4. mar 2011, 06:48

tjampman skrev:Det lyder godt, jeg skal nok komme forbi når jeg engang er i kbh ved lejlighed.

Nu kender jeg ikke stedet, men hvis det er meningen vi skal have en laptop med, er der så trådløst net?

ja der er trådløst net.

der er ligeledes flere str'mstik rundt omkring, men en lille forlængerledning med 3stiksdåse er ikke en skidt ting at medbringe
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf soundpartner » 7. mar 2011, 16:55

Så er jeg klar til at modtage gæster på carlton...

Den første københavnske ubuntucafe er hermed erklæret for åben.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: ubuntu cafe

Indlægaf Christian.Arvai » 7. mar 2011, 17:46

Der kommer vel lidt stemningsbilleder ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: ubuntu cafe

Indlægaf snigepige » 7. mar 2011, 22:27

Stemning? DEN vil du ikke have billeder af, arvai :D
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: ubuntu cafe

Indlægaf Christian.Arvai » 8. mar 2011, 00:25

He he :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf soundpartner » 8. mar 2011, 01:59

et kort resume af aftenen...
Vi var små 10 stykker. da jeg var på msn og irc samtidig blev vi dog mere eller mindre enige om at vi incl alle disse nok var ca 50.
vi snakkede en del om formen, hvad kunne folk ønske sig at arbejde med, hvad kunne vi i fællesskab tænke os at arbejde med osv. noget af det vi kom frem til er følgende:
ideer til projekter:

  • en Ubuntu København hjemmeside hvor vi blandt andet skriver om Ubuntucafeen, om global jam osv (denne er vist allerede i gang med at blive lavet)
  • arbejde med en ny hjemmeside, ubuntuguiden.dk en meget let forståelig hjemmeside der løbende opdateres med få men meget grafiske guides til de mest basale ting. vægten ligges på at der ved hver version laves nye guides tilpasset til denne kommende version, med nye billeder osv. vi kunne ligeledes tænke os at have en sektion hvor vi prøver nye maskiner af, tester maskiner på tilbud osv. mere om dette lige om lidt i dette lille referat tror jeg
  • forfatte et brev til medierne (blandt andet dr) om hvad Ubuntu er, og hvorfor det er så fedt
  • søge sponsorater.
    der er flere ting vi godt kunne bruge, blandt andet nogle rollups, en projektor og sikkert også andre ting. der findes en masse steder vi kan søge disse sponsorater, men nogen skal gøre det. ved at sidde sammen går processen en del hurtigere og nemmere.
  • hardwaretests.
    hvis vi kunne finde en eller flere sponsore ville vi gerne indkøbe nogle maskiner og prøve at installere ubuntu på disse. vi vil udarbejde en videnbase med erfaring om diverse maskiner, og når disse er i hus så sælge maskinen med ubuntu. Dette salg kunne være internt til eksisterende linuxbrugere (måske kunne man "bestille" et stykke hardware med Ubuntu, og så blev det testet "på vejen") er maskinen en dårlig Ubuntu-oplevelse så får den selvfølgelig dårlige anmeldelser og sendes retur til forhandler/producent.
    dette projekt kræver en startkapital, så der skal findes nogle sponsorer der er med på ideen. når så vi er oppe at køre vil vi gerne ligge vægt på de "billige tilbudsmaskiner" lidt ala i denne uge har elvarehuset på kronprinsessegade tilbud på denne maskine til 1295. Køb den den er en drøm (osv fuld anmeldelse af den) eller nu har fuptex tilbud på denne maskine GÅ LANGT UDEN OM da der er tale om sis grafik, broadcom wifi og en masse andet billig hardware der ikke virker med Ubuntu.
    på sigt kunne man måske få maskiner fra producenterne til anmeldelse, men i første omgang skal der nok findes en sponsor der er med på ideen som er villig til at tabe en smule for hver maskine der kører gennem systemet (får man f.eks 10.000 i startkapital, købet 2 maskiner til gennemsnitligt 5000, sælger dem med tab på f.eks 500 kroner så har man 9000 til at købe maskiner/maskine for næste gang osv. når beløbet så er ved at være brugt så findes en ny sponsor, eller eksisterende sponsor søges om flere penge)
  • releaseparty mandag den 2 maj i kbh. den anden april er en af de mandage vi vil mødes i Ubuntucafeen alligevel. denne dag bliver det så med fokus på Ubuntu 11.04. (dette skal nok også planlægges den )
  • Større releaseparty i kbh (når nok ikke at blive 11.04, men måske 11.10)
    større event på rådhuspladsen med computere og det hele... strøm leveres af solenergi, net via 3g. vi kan derved stå med storskærm osv på rådhuspladsen og være 100% miljøvenlige og co2-neutrale samtidig med at vi spreder det gode budskab om Ubuntu.
    Dette event kunne evt sammenkøres med en af vores andre ting, nemlig at vi gerne vil sende en Ubuntucd sammen med et lille brev om os, opensource samt ubuntu til alle de folkevalgte i folketinget. brevet skal forfattes osv, ligeledes en ting vi vil arbejde henimod
  • ovenstående ide blev faktisk udviddet en smule med et projekt hvor vi godt kunne tænke os at prøve at lave et brev til europaparlamentet. vi koordinerer og planlægger, prøver at inkludere de øvrige europæiske locoteams således at de er med til at oversætte brev, samt en infohjemmeside til deres sprog. den vej igennem vil vi via et åbent brev i alle sprog på hjemmesiden samt breve sent til alle personligt (hvert locoteam tager sig af sit lands repræsentanter) med Ubuntu cd osv vil vi skabe medieomtale samt orientere beslutningstagerne om Ubuntu.
ud over alt dette vil vi også prioritere følgende:
  • hyggeligt samvær,
  • live support (folk kan komme ind fra gaden og få hjælp),
  • install hjælp til hr og fru jensen
  • projektarbejde med folks ynglingsprojekter (oversættelser, bugtriaging, eller hvad folk nu måtte brænde for)
    hvis der er en gruppe med et bestemt ønske (f.eks server virtualisering) vil vi prøve at holde oplæg om disse emner. ikke nødvendigvis samme aften, men måske finde en ekspert udefra til at komme gangen efter

osv.

Vi vil prøve at se om ikke vi kan holde et københavnsk globaljam på carlton (samme sted som vores Ubuntucafe) og selvfølgelig også tidligere omtalte Ubuntu releaseparty.

Der har været lidt snakke om om carlton på halmtorvet er det rette sted. søger man på nettet så har det før i tiden været rigtig rigtig hipt og eksklusivt, men på det seneste er det gået lidt ned af bakke. servicen er skåret, og de er at og til lidt forvirrede.
carlton har dog i mine øjne nogle fordele vi ikke skal undervurdere. vi kan få det næsten som vi vil have det. Det er placeret 150 meter fra hovedbanegården (nemt at komme til og fra). Der er strøm og trådløst net. Det er ikke er "nørdet" sted (som klasseværelser, universiteter osv). Vi skal ikke betale for at være der, og sidst men ikke mindst de giver rabat til vores deltagere.
Med mindre der er nogen der kan finde et bedre egnet sted er det mit forslag at vi bibeholder carlton frem til sommerferien, og så kan vi til den tid se hvem der kommer, og om der evt kunne være andre steder, andre tidspunkter osv som ville passe os bedre. Men lige nu syntes jeg det er vigtigere at komme i gang med arbejdet, og få fundet den ideelle form, så kan vi finde ud af bedre location når der er lidt mere styr på andre ting.

frem til sommerferien mødes vi igen til:
global jam i weekenden den 1-3 april
Ubuntucafe 4 april
Ubuntucafe (og releaseparty) 2 maj
Ubuntucafe 6 juni
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf eitreach » 8. mar 2011, 09:45

Nu bliver det endnu sjovere at flytte til KBH. :D
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf soundpartner » 31. mar 2011, 18:23

Jeg vil minde alle om at det er på lørdag der er bug jam i københavn,
og at der på mandag er ubuntucafe.

alle er velkommen til begge arrangementer.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lakubuntu
Indlæg: 27
Tilmeldt: 26. jan 2010, 22:46

Re: ubuntu cafe

Indlægaf lakubuntu » 9. okt 2011, 21:59

Hej
Fungerer denne Ubuntu cafe stadig? Og hvis, hvornår er det så næste gang. Jeg bruger forum her en gang i mellem når jeg søger hjælp, men jeg kunne godt tænke mig muligheden for at deltage i cafe, som det er beskrevet.

Mvh
Lars

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2011, 00:55

Ja det køre stadig, du kan læse mere om det her:
https://ubuntudanmark.dk/kobenhavn/

Næste gang vil der primært blive kørt install hjælp dat det er gangen efter en nu udgivelse.

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: ubuntu cafe

Indlægaf snigepige » 19. sep 2013, 00:08

findes ubuntu café endnu?
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu cafe

Indlægaf AJenbo » 19. sep 2013, 03:48

Nej der har desværre ikke været kørt en cafe i københavn de sidste 2 år.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster